Lär dig av miljardentreprenörerna.

Så blir du en miljardentreprenör

Samuel Karlsson

Publicerades: 27 april, 2018

Vad är hemligheten bakom succéföretag som Spotify, Skype, Klarna och Mojang? Det har Kina Zeidler tagit reda på.

Det finns ungefär 260 enhörningsbolag, det vill säga bolag som värderas till över 1 miljard dollar innan börsnotering, i världen. Sex av dem kommer från Sverige.

I boken ”Det svenska techundret” undersöker författaren och frilansjournalisten Kina Zeidler hur det har gått till. Bland annat intervjuar hon profiler som Skype-grundaren Niklas Zennström, Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski och Spotify-grundaren Daniel Ek.

– Jag har alltid varit fascinerad av entreprenörskap och inspirerad av ”superentreprenörerna”, det är som med elitidrottare – de orkar lite mer än oss vanliga dödliga. Det är fascinerande att vi i lilla landet Sverige är så duktiga på att producera så många framgångsrika techbolag. Vi är en enhörningsfabrik fast vi är så otroligt små och långt bort från allt! Hur kommer det sig? säger Kina.

Svaret är att det handlar både om personlighetstyper och hur det svenska samhället är uppbyggt, menar Kina. Bland annat har politiska reformer som pc-körkort och tidigt utbyggt bredband hjälpt till eftersom det lett till att många svenska ungdomar uppfostrats med tillgång till datorer.

– Och så bor vi i ett extremt mörkt land, något måste vi göra all tid vi sitter inomhus.

Skyddsnät ger frihet att satsa

Andra framgångsfaktorer är att vi har förebilder i stora privatägda företag som ABB och Ericsson och att vårt sociala skyddsnät gör att vi har större frihet att satsa, eftersom vi inte behöver dra in lika mycket pengar för att bekosta sådant som skola och sjukvård.

– Någonstans har svenskarna ett val, vi startar för att vi har lust snarare än för att vi måste.

Även våra platta organisationer är en bidragande faktor. När individer involveras i bolagsbyggandet skapas också lojalitet, menar Kina.

– Alla känner sig som en del av företaget. Att man kan gå fram till Daniel Ek och säga ”Jag tycker vi ska göra så här”, jag tror det skapar motivation.

Men vad är det då som gör att vissa företag blir så otroligt framgångsrika? Tur eller skicklighet?

– Att vara rätt i tiden och omvärldsfaktorer spelar alltid in, och självklart att marknaden är mogen. Men att hävda att framgångsrikt entreprenörskap endast har med tur att göra är att förringa insatsen. Både i stora och små företag krävs det enorma mängder slit och att man pallar att försaka väldigt mycket.

– Visst var det bra timing för Spotify att Sverige 2005 fick en skärpt upphovsrättslagstiftning, men om grundarna inte hade varit så extremt passionerade och nästan lite maniska att få det att funka till varje pris hade det sannolikt inte blivit något.

Stötta varandra

Att de stora techundren ofta drivs av två personer kan bidra till framgången, tror Kina, eftersom de kan stötta varandra.

– Sen skiljer sig motiv och drivkrafter åt men oavsett var grundarna kommer ifrån så har de förmågan att precis som en elitidrottare orka lite till när andra inte gör det.

En annan framgångsnyckel som förenar superentreprenörerna är insikten att rekrytera rätt personer.

– Det är så himla lätt att säga. Men de som verkligen är framgångsrika när det kommer till rekrytering väntar tills rätt person kommer in och scannar hela världen tills de hittar dem.

Inte minst handlar det om kontakter, och förmåga att nå ut till andra med sin vision.

– Du måste vara duktig på att hantera investerare, men också ha en extremt god förståelse för dina kunder. Du behöver vara övertygad om att världen inte kommer att klara sig utan tjänsten du har – och förmågan att övertyga kunder, omvärld och investerare om samma sak.

Av Ebba Arnborg