Mäklarkoll

Mäklarkoll hjälper dig hitta bästa mäklaren. Foto: Getty Images

Han ger dig koll

Dåliga mäklare gav Vladimir affärsidé

Många smarta företag startas för att lösa vardagsproblem.
Så var det för Vladimir Ruzic. När han skulle sälja sin lägenhet och bittert fick erfara vilken skillnad det kunde vara på olika mäklare kom han på sin affärsidé: Mäklarkoll.

Vladimir och hans fru planerade sitt första barn och var tvungna att leta större boende. Samtidigt kontaktade de en mäklare för att sälja sin dåvarande lägenhet i Stockholm. Inför visningen gav han nycklarna till vindsförrådet till mäklaren.Mäklarkoll

– För mig och min fru hade förvaringen varit en viktig faktor när vi valde större boende, så jag tänkte att det säkert är det för andra också, säger Vladimir.

Nojig som han var bad han en kompis gå in på visningen och agera spekulant. Vladimir satt i bilen utanför och väntade och det dröjde inte länge innan kompisen kom ut. Rasande. Mäklaren hade mest stått och fipplat med sin telefon, men inte nog med det…
– Min kompis hade bett att få titta på vindsförrådet, men fick svaret av mäklaren att det inte gick för han hade inte fått nycklar dit.

När buden på lägenheten kom så var de långt under de förväntade. Vladimir rev kontraktet med mäklaren.

Efter tips från en bekant hittade han en mäklare som lyckades sälja samma lägenhet för 450 000 kronor mer än vad den första mäklarens bud.

Där och då såddes fröet till det som idag är mäklarkoll.se. En sajt där man kan gå in och söka på just sitt område och få fram data om vilka mäklare – på individnivå – som lyckats sälja bäst och mest. Man kan också se när affärerna genomfördes.

Mäklarna på sin sida

Vladimir skaffade sig ett utvecklingsteam som ägnade många timmar åt att bygga en sajt och modell. Och från att ha varit tveksamma i början har han nu fått över mäklarna på sin sida. Nu är de angelägna om att synas på sajten.

– Idén är att om de får kunder via Mäklarkoll så tar vi en liten del av deras säljarvode. Även om vi fortfarande bara jobbar med en betaversion av sajten så har det blivit ganska många affärer för mäklarna, säger Vladimir.

Men det har kostat ordentligt att utveckla funktionerna på sajten och han har ändrat om i teamet längs vägen. För att ha råd att jobba vidare var han ett tag inne på att ta in investerare.

– Men har du ingen färdig produkt kan du tvingas släppa så mycket som 40 procent av företaget till en investerare, säger Vladimir, som än så länge lyckats slippa ta in finansiärer.

I stället hittade han en lucka som lät honom behålla ägandet i teamet.

– Vi tar in en administrativ avgift för de mäklare som vill få en Trygg Mäklare-stämpel på sajten. Stämpeln innebär att vi kollar om mäklaren är varnad samt att alla hens slutpriser och statistik stämmer till fullo. Den avgiften har hållit oss flytande länge.

När vi ses har Vladimir just kommit från ett möte med en tänkbar annonsör.

– Jag hade tänkt ge honom rabatt, men så kom han 20 minuter för sent till mötet. Där rök rabatten, skrattar Vladimir.

Annonser är det tredje intäktsbenet som han ser framför sig. Mäklarfirmorna lägger mycket resurser på att locka in uppdrag; Vladimirs förhoppning är att de ska flytta sina annonspengar till hans sajt i stället.

Näsa för affärer

Affärssinnet har han haft med sig sedan barnsben. Vladimir fick redan som sexåring frågan från en granne om han kunde sticka iväg till mataffären och köpa cigaretter (det var ingen åldersgräns på den tiden).

Visst, sa Vladimir och drog iväg. Vid leveransen sa grannen ”du kan behålla växeln som tack för servicen”. Femtio kronor! Vladimir hade aldrig haft så mycket pengar i sitt liv.

– Men när jag kom hem fick jag fråga pappa: ”vad är service?”, säger han och skrattar.

Han insåg snabbt hur han skulle kunna växla upp businessen och det dröjde inte länge innan betydligt fler grannar hakat på hemleveranserna. Både lillsyrran och en kompis anlitades för att kunna forsla alla varor från affären.

Snart kunde han köpa sitt eget Nintendospel för vinsten. Men då sa pappa att nu fick det räcka.

Där någonstans grundades hans karriär som säljare. Som tog riktig fart när han efter att ha sökt minst 500 jobb lyckades snacka till sig en topptjänst genom att utge sig för att ringa från en rekryteringsbyrå.

Men det är en helt annan historia. Den och mycket mer kan du höra om du lyssnar på det avsnitt av Driva Eget-podden där vi intervjuar Vladimir.


Nyhetsbrev

ANNONS