Woodisol

Woodisol utmanar mineralullsjättarna.

David mot Goliat

Ny utmanare med gammalt material

Gamla byggmaterial gör comeback som attraktiva alternativ vid renovering och nybyggnation. Ett exempel är Västeråsföretaget Woodisol som tar upp kampen mot mineralullsjättarna med träfiberbaserad isolering. Hela vägen till domstolen.

Redan på 60-talet började sågspånen försvinna som isoleringsmaterial i väggarna på våra hus. Den nya tiden propagerade för tätare isoleringsmaterial och mineralull blev helt dominerade på marknaden. För den som sökte andra material fanns det under många år i princip bara lösull att välja på. Men på senare tid har det börjat hända saker och fler och fler alternativ har vuxit fram för den som vill ha en annan typ av isolering.

– I Sverige har mineralullen varit så dominerade att det inte skett någon utveckling av andra isoleringsmaterial. Men i övriga Europa har man hela tiden använt träfiber och vi jobbar nu med en mängd olika tillverkare, säger Kent Andersson på Woodisol i Västerås.

Tuff konkurrens

Han startade verksamheten 1991 som återförsäljare av Termoträ träfiberisolering. Idag är Woodisol är en grossistfirma som importerar olika typer av ekologiska isoleringsmaterial. Företaget är än så länge en marginell spelare på marknaden med sju anställda och tolv återförsäljare runt om i landet. De konkurrerar främst mot mineralullstillverkarna som samlats i samarbetsorganisationen Swedisol. Och här kan man verkligen snacka om David mot Goliat. Men sakta men säkert börjar man vinna allt mer mark.

– Tidigare trodde folk att de måste ha plastduk och luftspalt mot vinden men det behövs inte om du väljer en isolering med träfibrer. Det finns ingen produkt som passar bättre på våra gamla vindar än cellulosa-
isolering. Det släpper igenom fukt och isolerar bra, säger han.

Intresset för den typen av isolering som Woodisol marknadsför har vuxit stort de senaste åren. Inte minst efter att förra regeringen lanserade sin satsning på hållbart bostads-
byggande. 

– Marknaden växer enormt. Intresset har fullständigt exploderat och nu finns ett större urval av produkter att välja på än tidigare. Folk är också mer kunniga idag. De vet vad som finns och har en tydligare bild av vad de är ute efter till sina hus. Det gäller både vid nyproduktion och renoveringar av äldre bostäder. 

Stämmer varandra

Men det är inte alla som är positiva till de nya alternativen för isolering. Under många år har Swedisol värnat om mineralullstillverkarnas intressen genom att varna företag som de anser spridit missvisande marknadsföring. De har även stämt några av sina konkurrenter.

Orsaken till konflikterna är marknadsföringen där andra tillverkare försökt framhäva just sin isolering som den mest miljövänliga. I våras fick Kent Andersson nog och bestämde sig för att strunta i mineralullsjättarna och utforma marknadsföringen som han tyckte var relevant.

Reaktionen lät inte vänta på sig. I juni lämnade Swedisol in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen på en miljon kronor för vilseledande marknadsföring. Bland annat handlade det om påståenden om miljövänlighet, brandsäkerhet och hälsa som Woodisol använt.

Nu har Woodisol svarat med samma mynt. Utfallet av de olika stämningsansökningarna är i skrivande stund inte klart.

Fakta om Woodisol:

Startår: 2010.  Säte: Västerås. Gör: återförsäljare av ekologiska isoleringsmaterial.
Antal medarbetare: 7. Omsättning: 8,5 miljoner
Läs mer: woodisol.se.

Nominering:

Woodisol utmanar och konkurrerar på en marknad där det finns stora dominerande jättar. Och de vågar sticka ut hakan. 

Av: Samuel Karlsson


Nyhetsbrev

ANNONS