Lisa Perby med sin menskopp utmanar jättarna i hygienbranschen.

”Min bankman trodde inte på internethandeln”

Samuel Karlsson

Publicerades: 25 juni, 2018

Ge en kvinna ett paket bindor eller tamponger, och hon har mensskydd för en månad. Ge henne en menskopp och hon har mensskydd för flera år. Lisa Perby tvekar inte över att utmana de stora jättarna i hygienbranschen.

Marknaden för mensskydd är enorm. Varje dag är 800 miljoner kvinnor världen över i behov av mensskydd och jättarna SCA och Procter & Gamble har nästan fullständig dominans på marknaden. Varje år pumpar de ut enorma belopp i marknadsföring och det är lätt att tro att det inte finns några andra alternativ. Men Lisa Perby utmanar jättarna på ett sätt som både minskar nedskräpningen och sparar pengar för användarna. Hennes bästa vapen mot jättarnas miljardkampanjer är företagets kunder.

– Har du väl prövat vår menskopp vill du inte gå tillbaka till traditionella mensskydd igen. Jag får många mejl varje vecka från kvinnor som upptäckt vår produkt och som fått en enklare vardag. Många har tidigare varit begränsade flera dagar i månaden men med vår menskopp så kan livet fungera som vanligt, säger Lisa.

Skeptisk i början

Det hela började med att hon köpte en menskopp från en väninna som importerade produkterna från Spanien. Hon fastande direkt när hon själv upptäckte skillnaden mot traditionella mensskydd. Även om det krävdes övertalning först …

– Jag var skeptisk så hon fick mer eller mindre tvinga mig att testa. Snart insåg jag hur fel jag hade haft och det var en helt fantastisk känsla att bli så fri trots mens. Jag blev helt såld.

Efter något år började allt fler vilja prova och Lisa var så nöjd med menskoppen att hon insåg att det fanns en stor marknad för produkten. Hon beslutade att själv börja sälja menskoppar.

– Jag trodde stenhårt på idén. Det var en allt för bra produkt för att inte våga satsa på den.

Många är upprörda över nedskräpningen som plastpåsar och PET-flaskor orsakar, men plasten i en vanlig binda motsvarar fyra plastkassar, enligt den brittiska miljöorganisationen City To Sea. På ett år orsakar användningen av mensskydd 1 300 ton plast globalt. Plast som i bästa fall eldas upp eller hamnar på soptippar. Under sin livstid använder varje kvinna cirka 12 000 mensskydd.

– Om vi bara tittar på vår egen försäljning så har våra kunder sparat in 7,5 miljoner tamponger och bindor genom att byta från traditionella mensskydd. Det blir en enorm vinst för miljön och dessutomen besparing för kunden. Varje kvinna som använder menskopp i stället för bindor och tamponger sparar 50– 80 000 kronor under sin livstid.

Egen menskopp

Inledningsvis importerade Lisa menskopparna från en leverantör i Spanien. Av olika anledningar kom hon snart fram till att det skulle vara bättre att tillverka produkten i Sverige. Utan att egentligen veta vad hon gav sig in på började hon utveckla en egen produkt. 

– Vi ritade vår egen mens-kopp och beslutade att vi skulle tillverka den i medicinskt godkänd silikon. Men när du inte kan någonting om produktion och utveckling är det väldigt lång väg att gå. Vi anlitade olika experter och genomförde en mängd tester. Pengarna bara strömmade ut och vi fick skjuta på tillverkningen flera gånger. Vi testade olika typer av silikon men hittade inte rätt. Det gick så långt att vi hamnade i finansiella problem.

Lisa vände sig till sin bank för att få ett lån för att kunna fortsätta driva verksamheten. Utan extra kapital var hela företaget hotat.

– Vi var verkligen beroende av det där lånet, men vi fick nobben. Min bankman sa att han inte trodde på internet-handel. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det såg verkligen mörkt ut, men vi blev räddade av Almi som gick in med ett nödlån. Vi kunde fortsätta utveckla vår menskopp och efter ett och ett halvt år var den klar och fanns till försäljning. Nu har jag lärt mig att allting tar dubbelt så lång tid som man tror och det kostar dubbelt så mycket som man beräknat när man ska ta fram en ny produkt. Vi hade räknat med åtta månader. Det tog ett och ett halvt år.

Den egentillverkade menskoppen lanserades den nionde juli 2015. Efter det har man helt slopat att importen från andra producenter och försäljningen pekar spikrakt uppåt. De tre senaste åren har omsättningen tripplats och idag finns menskoppen både i Icas och Coops sortiment. Nästa steg är att etablera produkten utanför landets gränser. Man finns redan i USA och i flera länder i Europa. 

– Vi har på den här korta tiden blivit marknadsledande i Sverige på menskoppar. Nu vill vi att fler kvinnor ska få samma möjlighet, så vi planerar att göra samma resa i fler länder. Vi gör världen till en bättre plats, en menskopp i taget, säger Lisa.

Monthlycup AB

Startår: 2014.
Anställda: 8.
Grundare: Lisa Perby.
Säte: Halmstad.
Läs mer: menskopp.se.

Nominering

Monthlycup AB utmanar jättarna inom hygienbranschen med en produkt som underlättar kvinnors vardag, samtidigt som den skapar  vinster för miljön och kundernas ekonomi.

AV SAMUEL KARLSSON

LÄS OCKSÅ: Nominera du också här!