<![CDATA[Tobias Hernstig och Mattias Lindström, Bubbies Foto: Julia Söderberg]]>

Ingen trodde de skulle våga – nu omsätter de 10 miljoner

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 20 oktober, 2015

Tobias Hernstig såg en lucka på den svenska glassmarknaden och menade att ”plockglass” kunde vara nästa stora grej. Men ingen trodde att han skulle våga ta steget. I dag, två år senare, omsätter han och vännen Mattias 10 miljoner. 

Under en semester på Hawaii 2013 gick Tobias Hernstig förbi en stor reklamskylt för en typ av glass han aldrig tidigare hade sett. Där och då såddes ett litet frö.
– Den var en perfekt bit att servera till kaffet och svenskar älskar ju både kaffe och glass, säger han.

Bubbies, som glassen heter, är en liten boll av glass som finns i olika smaker omsluten av sötat rismjöl.

Ungefär ett år efter Hawaiiresan kom glassbollen på tal under en middag och entreprenören i Tobias tände till. Med på middagen var Tobias vän sedan barnsben Mattias Lindström som snabbt blev indragen.
– Jag kände att detta var något som skulle funka i Sverige. Men ingen runt middagsbordet trodde att jag skulle våga mejla Keith på Hawaii, entreprenören bakom Bubbies, berättar Tobias.

Både Mattias och Tobias var egna företagare sedan tidigare. Tobias är konsult på Ericsson och Mattias driver en OKQ8-mack. Glassbranschen hade de ingen erfarenhet av men som de säger:
– Vi såg ett nytt koncept för Sverige.

Mattias och Tobias beställde hem en pall Bubbies för att sälja på Kulturkalaset i Göteborg.
– De gick åt i en rasande fart. Det var då vi bestämde oss för att satsa, säger Tobias.

Enligt European Ice Cream Association ligger Sverige bland topp tre i glasskonsumtion per invånare räknat i liter glass – och konkurrensen är hård. Mattias blev ansvarig för säljdelen och visade upp glassen på olika kaféer och restauranger i Göteborg.  För att marknadsföra Bubbies lägger de krut på just mässor, evenemang, festivaler och sociala medier.
– En rolig händelse var när Anja Pärson och Filippa Rådin hade Bubbies som en del av efterrätten på sitt bröllop. 

Tobias och Mattias fortsatte att sälja till kaféer och restauranger och det bildades en liten hajp kring plockglassen.
– Vi blev omskrivna i en del tidningar och magasin, berättar Tobias.

Nästa steg var att komma in i matvarubutikerna där kunder kunde plocka sin egen påse Bubbies och blanda de smaker de vill ha.
– Vi gillar ju plockmat i Sverige, som att plocka ihop sin egen sallad, müsli eller godispåse. 

Nu finns killarnas glass i 50 butiker runt om i landet och snart i ytterligare 30. Att de tagit sig in på marknaden tror de beror på en rad olika faktorer:
– Glassbranschen har faktiskt stått ganska stilla ett tag. Vår glass och glassbox är fotogenisk. Tack vare det hamnar de ofta på en bra plats i butiken.

Arbetet har inneburit många sena kvällar och långa helger på till exempel mässor, vilket tagit mycket energi.
– Samtidigt är det så givande att möta våra kunder. Finansieringen har också varit ett orosmoln då vi själva gått in med pengar. Men det har förbättrats den senaste tiden.

Tobias arbetar fortfarande heltid på Ericsson och Mattias har kvar sin OKQ8-mack men han arbetar nu heltid med Bubbies. Förutom dem finns ytterligare två anställda i företaget. Utvecklingen går snabbt för det lilla företaget och framtidsplanerna ligger nu utomlands.

– Visst tycker vi om glass men främst är vi entreprenörer. Att det skulle växa så snabbt hade vi aldrig kunnat tro. Vi har ensamrätt på att sälja Bubbies i Norden och Tyskland så vi kommer att försöka ta oss in på någon av de marknaderna nästa år, säger Tobias.