barnvagnar

Varför köpa när man kn hyra en barnvagn.

Udda intresse blev affärsidé

Hon hyr ut barnvagnar till turister

När ett brinnande intresse fyllde källaren med barnvagnar började Angelica hyra ut dem till turister på besök i Åre. Snart öppnade hon även butik. Nu kommer kunderna hela vägen från Norge och företaget har fått sin första anställda.

Vid sidan av jobbet som personlig assistent ägnade Angelica Andersson fritiden åt att köpa och testa barnvagnar. Hon räddade även utdömda vagnar och restaurerade dem. Snart hade hon köpt och sålt runt 50 vagnar och hade dessutom 20 vagnar hemma.

– Det var ganska ofta jag bytte vagn, och hela källaren var full, berättar hon.

Då föddes idén att hyra ut vagnarna till turister i Åre.

– Jag reste mycket själv med mina barn och visste hur bökigt det är att ta med vagn. De går sönder i bagaget på flyget och så står man där helt svettig och ungarna grinar. Och jag hade sett många familjer som kom hit på semester med en resevagn som inte funkar i snön, eller med pulka och så har de sandat i hela byn.

Sagt och gjort, Angelica startade sitt företag 2013, och körde ut vagnar till kunderna. Så kom hon i kontakt med ett annat företag och fick hyra in sig i deras lokal mitt i byn.

– Det blev stor efterfrågan. Jag delade ut A4-lappar på hotellen att jag hyrde ut, men la just inga pengar på marknadsföring, det blev uppsnappat ändå. Hotellen ringde och bokade, och även privatpersoner. Det gick som av sig självt, jag behövde inte göra reklam för det, det var så sensationellt att de kom ihåg det ändå.

Men allt var inte bara en dans på rosor.

– I början fanns en viss skepsis mot en barnvagnsuthyrningsaffär i byn, det passade liksom inte in i skidmeckat Åre. Men det gick ganska snabbt att få dom att förstå att jag underlättar vistelsen för barnfamiljer och nu får jag ofta höra att det är jättebra att jag finns till för både boende och besökande i byn.

Mer än barnvagnar

När företaget hon hyrde in sig hos valde att flytta sin verksamhet 2015 tog Angelica över lokalen – och utökade till att även sälja barnprodukter.

– Jag tänkte att det fick bära eller brista. Jag hade sparat pengar ett par år från uthyrningen så jag kunde köpa in lite nya vagnar och produkter och jag kollade med leverantörerna om jag kunde vänta lite längre med att betala mina räkningar, vilket dom ställde upp på.

Även försäljningen tog fart. Högsäsongen för att hyra ut vagnar till turister är december till april. Då är Angelicas vagnar och bilbarnstolar i ständig ruljans. Många hyr också cykelvagn på sommaren och bärstol på hösten när de går på fjället. Däremellan är det många som föder barn och köper vagn, eller hyr för att testa vilken vagn de ska investera i.

– Fram tills nu, år tre, har jag gått plus minus noll men nu går jag mer och mer plus. Jag trodde inte att det skulle bli sån efterfrågan, det hade jag inte förväntat mig.

Anställt på halvtid

Angelica har behållit jobbet som personlig assistent på 70 procent och har nu anställt sin första personal på halvtid.

– Jag behöver någon som kompletterar mig för jag är inte kunnig på alla områden. Den anställda kommer främst arbeta med hemsida, bokningar, webbshop och sociala medier, men även stå i butiken emellanåt, så att jag får lite avlastning. Att starta företag är det roligaste, men även jobbigaste jag gjort i arbetslivet. Jag har lärt mej otroligt mycket om mej själv under den här resan.

Kunderna kommer numera från såväl Östersund tio mil bort – trots att det finns barnaffärer där – som från Norge.

– Jag har kunskapen, som de kan sakna i de större babybarnaffärerna. Jag är personlig och försöker skräddarsy det bästa alternativet för mina kunder. Jag har hittills inte haft någon kund som har klagat över någon hyrprodukt. Jag blir glad varje gång jag får positiv feedback, både från kunder och de som har hört av bekanta som köpt eller hyrt här att de är nöjda. Det är det som peppar mig.

Av Ebba Arnborg


Nyhetsbrev

ANNONS