veggio

Mia Ekblads idé sparar flera ton med plastpåsar.

Hennes fruktpåsar räddar miljön – och säljer som smör

De växande miljöproblemen fick Mia Ekblad att sätta igång med en idé hon hade haft länge – nu har den redan sparat över 100 ton plast.

Barnens nätpåse till leksakerna, och plastpåsarna som spolats upp på stranden när familjen var och badade födde en idé hos Mia Ekblad. Tio år senare gjorde de växande miljöproblemen med plast i havet att hon bestämde sig för att satsa. Nu säljer hennes uppfinning Veggio, en återanvändbar frukt- och grönsakspåse, som smör.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuter

– Jag kände att den här idén som legat i bakhuvudet måste förverkligas. Vi vill ha en fungerande planet, med korallrev och polarisar, då är det viktigt att göra saker. Miljöförstöringen påverkar oss så mycket nu att det inte bara handlar om mina barn, det handlar även om vad som händer oss redan under mitt liv.veggio2

Veggio består av ett nät som låter varorna luftas så att de håller sig färska längre än i en stängd plastpåse. Dessutom kan de sköljas av direkt genom påsen för att sedan förvaras i kylskåpet. Om påsen blir smutsig kan den tvättas i maskin.

– Konsumenterna är positivt överraskade att det finns ett alternativ för att slippa de små plastkassarna som alla tycker är väldigt onödiga och som inte har så lång livslängd. Att återvinna är bra, men återanvända är bättre. Vår lösning är helt återvinningsbar – och de första påsarna som togs fram för två år sedan håller fortfarande.

Räknat i underkant gör en familj av med 250 små frukt- och grönt påsar om året, berättar Mia.

– Bara på den korta perioden som vi har varit igång har det vi sålt ut till butiker sparat på över 100 ton plast. Det handlar om de små valen man gör, och hur många som gör dem, det gör stor skillnad på lång sikt.

Med sig på resan har Mia även haft Klas Forsberg och Håkan Tiderman. Vägen till färdig produkt började med att de satte saxen i allt med nättyg, som ryggsäckar och jackor. Sedan följde provtyger, prototyper och kundtester. Efter 18 månader fanns produkten slutligen i butik.

– Det har gått jättebra, vi omsatte 1,8 miljoner förra året och gjorde ett blygsamt positivt resultat. Och det ser väldigt bra ut inför detta året. Vi har slutit avtal med England som blir vår första exportmarknad, men fler är på gång.

Det enklaste, enligt Mia, har varit att sälja själva produkten när den väl var klar. Idag finns den bland annat hos återförsäljare som Verner & Verner, Kök etc, Cordon Bleu, Smarta Saker, alla landets City Gross butiker, några Hemköp och Coop och flera ICA.

– Totalt sett har vi cirka 250 återförsäljare idag och det blir fler varje vecka. De första fyra dagarna som vi hade påsarna ute i butik, det var i Citygrossbutiken i Kungälv, sålde vi direkt 180 exemplar. Det var en superrespons och riktigt, riktigt roligt.

Vad tror du är era framgångsfaktorer?

– Att vi är passionerade och brinner för de här frågorna. Och timingen, vi har landat så rätt i tiden och fått draghjälp av debatten.

Vad har du för råd till andra som går och bär på en idé till en uppfinning?

– Försök gör någonting åt det. Många gånger vågar man inte ens berätta om att man har en idé men om du gör det kan du få hjälp, och se vad andra tycker om den. Ibland går det inte av olika anledningar, men det är väldigt roligt att försöka och lyckas.


ANNONS

ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS