<![CDATA[Maria Larsson säljer designar sina egna tyger och barnkläder.]]>

Hennes tyger säljer slut på minuter

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 14 augusti, 2017

För fem år sedan kunde Maria varken sy eller rita. Nu säljer hennes hemsydda barnkläder i egenritade tyger slut så fort hon släpper dem. ”Företaget har testat mig lite”, säger hon.

I Elda Designs webbshop kan man som kund välja bland olika mönster och tyger till barnplagg. Tygerna ritas och trycks upp av Maria Larsson ochtyg2 kläderna syr hon i radhuset hemma i Kalhäll i Stockholm. Men hade du sagt det till Maria för fem år sedan hade hon inte trott dig.

– Ärligt talat var jag inte så bra på att sy från början. När jag födde min första dotter för fem år sedan så tyckte jag att det var svårt att sy en mössa. Aldrig hade jag trott att jag skulle vara där jag är idag då, säger hon.

Läs också: Lizas balja blev en badsuccé

Från början sydde Maria i andras tyger, men så kom någon med tipset att om hon ville vara riktigt unik borde hon rita dem själv.

– Jag bara skrattade, för när jag ritade med barnen såg det förskräckligt ut. Men så bestämde jag mig för att prova. Det här företaget har testat mig lite, det är kul för jag har insett att jag kan mycket mer än jag trodde från början.

Maria involverar kunderna i skapandet. När hon ritar tyger tar hon gärna emot förslag och åsikter via sociala medier. I webbshoppen får kunderna välja storlek, modell och detaljer.

– Jag har testat att sy upp och ha ett lager, men det fungerar inte lika bra. Kunderna gillar att ha inflytande.

Ofta får Maria frågan om det går att köpa bara tygerna – och sy själv. Men hon ser en poäng med att behålla dem i företaget och därmed kunna vara unik. Däremot ser hon kanske en möjlighet att växa här.

– Jag har funderat på att släppa vissa tyger som jag inte syr kläder i själv, på så sätt skulle jag kunna expandera.

Maria har drivit företaget vid sidan av sitt heltidsjobb sedan 2015. Hon lägger ofta ett par timmar per dag. Just nu är hon föräldraledig och visst leker hon med tanken på att gå ner i tid efteråt och kanske ägna en dag i veckan åt företaget.

– Min dröm är att göra det här på heltid. Sen ska det funka rent ekonomiskt och där är jag kanske inte riktigt än, men det är målsättningen och drömmen. Det går mycket bättre i år, jag har en jättebra kurva uppåt.

Och visst är hennes produkter populära. Ibland släpper hon tyger vid specifika tidpunkter och skapar då event för tygsläppen på Facebook.

– Vissa tyger går åt på minuter, bland annat ett tyg med kvinnliga superhjältar, det har varit en superhit. För annars är det bara killar som är superhjältar på tyger.

Att göra event på det här sättet har skapat något av en hets kring hennes tyger, berättar Maria. Flera beställningar ramlar in samma minut som tyget släpps.

– Det är en häftig känsla att folk köar för mina tyger, verkligen en självförtroende boozt som sporrar mig att fortsätta.

Marias tre råd för att lyckas:

1. Ta steget att starta! Går man in tankarna och har läst på, så våga! Det är inte värre än att man får avveckla om det inte går bra.

2. Fråga om råd! Våga ta hjälp av andra företagare och fråga om saker, det har jag lärt mig massor på.

3. Ha ett bra bokföringsprogram. Så man slipper ha ångest för sådant. Det löser sig väldigt bra i sådana program, även om man inte är jätteduktig på den ekonomiska biten.