<![CDATA[]]>

De sköter småföretagarnas dåliga samvete: administrationen

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 26 augusti, 2013

Cesar Sangchi och kollegan Jonas Suijkerbuijk visste vad de själva behövde som småföretagare: slippa all administration. Med noll kunskap inom området har deras företag och faktureringshjälp Billogram etablerat sig bland småföretagarna och hanterat 1,2 miljarder kronor.

Det gick bra för Cesar Sangchis och Jonas Suijkerbuijks tidigare företagande. Så bra att de inte hann lägga tid på den administrativa biten.
Känner du igen dig?

De insåg att det fanns något att göra för alla småföretagare som behöver hjälp med just administrationen.

– Så nu vänder vi oss direkt till småföretagare som vill bli av med det jobbet. Med vårt faktureringssystem, som är online, kommer man igång på några minuter. Man loggar in, fyller i sina uppgifter och så sköter vi resten. Vi fakturerar, vare sig det gäller per mejl eller post, vi bevakar så att fakturorna betalas, annars skickar vi ut påminnelser. Och så bokför vårt program.

Men vad kostar det?
– Kunden betalar per faktura, tio kronor. Skickar du bara en per år blir det tio kronor. Vi kom på Billogram för att vi själva behövde precis en sådan här tjänst och ett rättvist sätt att betala för den.

Hur många kunder har ni nu?
– Nästan 4 000 registrerade och 61 procent av alla kunder kommer in på rekommendation.

Hur gick ni tillväga där i början?
– Vi kunde som sagt noll om faktureringssystem, men vände oss snart till Peter Sjunnesson (tidigare styrelseordförande för Klarna och vd för Intrum Justitia och Lindorff, reds. anm). Han gillade vår affärsidé, valde att gå in med startkapital och sitta som ordförande. Under första året hade vi daglig kontakt och det var jättebra. Sedan fick vi kontakt med riskkapitalbolaget Edastra Venture Capital och fick pengar därifrån.

Ni skrotade också er första modell av systemet och byggde snabbt ett helt nytt – hur avgörande var det nya?
– Jätteavgörande. Vi tog bort allt och byggde om från scratch. Det folk tyckte om från början behöll vi. Vårt nya system är lite som Facebook, där vi skickar ut meddelanden, försöker lära kunder hur de ska agera – ja, vi hjälper kunderna att agera lika professionellt som storbolag. Så vi använder oss mycket av realtidsinformation och kommunikation med kunderna.

Har du tips till andra som vill förverkliga en idé som ni har gjort?
– Det är ju inte så svårt som man kan tro. Vi kunde ingenting om branschen, men det löser sig. Om man bara tar första steget.

REGISTRERA! Vill du synas i vår serie? Registrera ditt företag bland Driva Egets företagspresentationer (gratis för prenumeranter)!