Bzzt utmanar taxinäringen. Foto: Samuel Karlsson

Bzzt kör tuktuk på svenska

Redaktionen

Publicerades: 17 oktober, 2018

De utmanar inte bara den traditionella taxibranschen. Bzzt vill förändra hela vårt sätt att transportera oss i storstadsmiljö.

Den orangefärgade saftblandaren snurrar och blinkar. En garageport glider upp och ut på trottoaren rullar en eldriven mopedtaxi. Eller pod som uppstickaren Bzzt föredrar att kalla den. Föraren väntar på en lucka i trafiken och glider ljudlöst iväg för att plocka upp en kund som bokat en resa via företagets app.

Bakom den anonyma porten, mitt i centrala Stockholm, ligger Bzzts operativa hjärta. Det är trångt i det underjordiska garaget och podarna står packade som sillar längs väggarna. Runt ett bord sitter tvåBzzt mekaniker och en teamledare. På väggen hänger en stor tv-skärm där de i realtid kan följa förarnas aktivitet.

– Vi har koncentrerat vår verksamhet till centrala Stockholm och siktar in oss på korta resor upp till fem kilometer. På de sträckorna är vi billigast och mest effektiva. Vi har en metertaxa på tre öre per meter. Vill du åka längre blir det faktiskt billigare med vanlig taxi, säger Mirelle Englund, head of operations för verksamheten i Stockholm. 

Bzzt grundades 2014 av Örjan Jansson, Per Nyrenius och Sven Wolf. Deras ambition var att erbjuda ett fossilfritt transportmedel i stadstrafik.

Två år senare testade de verksamheten med 12 podar och 20 förare i Göteborg. Våren 2017 var de redo att dra igång på allvar – men i Stockholm. Fortfarande sitter företagets ledning och utveckling kvar på västkusten, medan den operativa verksamheten är förlagd till huvudstaden.

– Efterfrågan var inte tillräcklig i Göteborg. Dels är stadskärnan inte så stor. Det är lätt att promenera om man vill någonstans. Och det är inte lika mycket folk ute och rör sig exempelvis en tisdagskväll. Vi måste ju ha sysselsättning för våra förare alla dagar i veckan, inte bara på helgerna, säger hon. 

Sedan starten har företaget vuxit. I dag har de 48 podar och 85 anställda förare. Under sommarhalvåret ökar de med ytterligare ett 40-tal säsongsanställda.

Unga och gamla kör Bzzt

Det är påfallande många unga förare i garaget. Det är en familjär stämning och en känsla av pionjäranda vilar i lokalen. Lite som ett garageband som repar inför den stora spelningen. Men det är inte hela sanningen.

– Det är mest unga killar nu, men vi är måna om att ha en mångfald bland våra anställda vad gäller kön, etniskt ursprung och ålder. Vi har faktiskt en förare som är 76 år och som jobbar deltid hos oss, säger Mirelle.

Även om Bzzt är en hajpad startup som lockar investerare, bränner de inte pengar på flådiga kontor eller inredning. I garaget ryms ett litet kök och ett minimalt kontorsutrymme. 

– Vi har målat och fixat allt själva. Möblerna har vi hämtat från ställen där de skänkt bort inredningen. Jag har själv kört hit kontorsstolar i en av podarna. Här får alla kavla upp ärmarna och hugga in där det behövs. Det här funkar bra, även om jag någon gång i framtiden skulle vilja ha ett kontor där man kan öppna ett fönster.

Det finns skräckhistorier om startup-företag med många unga anställda där det förutsätts att man ska slita häcken av sig utan att ifrågasätta villkoren. Men på Bzzt har alla anställda kollektivavtal. Man kräver också att förarna har B-körkort, även om podarna är EU-mopeder och det räcker med mopedkörkort.

– Vi vill att hållbarhetstänket ska genomsyra hela företaget. Vi värnar både om miljön och våra anställda och det är vi väldigt stolta över. 

Än så länge är inte verksamheten lönsam och man har tagit in startkapital från flera tunga aktörer som Pretio Invest, Modelio Equity och Almi. De har också genomfört en framgångsrik crowdfundingkampanj. Det första dygnet drog man in tre miljoner kronor och målet på sex miljoner i nytt kapital nådde man på mindre än en vecka. De som gick in med pengar kunde satsa allt från 500 till 200 000 kronor.

– Det känns extra roligt att många av våra kunder också är våra delägare. Det skapar en
lojal bas av kunder som använder oss i vardagen för att ta sig runt i centrala Stockholm.

När vi besöker garaget är man i full färd med att montera reklamskyltar på taken till alla sina fordon.

– Vi försöker hela tiden utveckla vår verksamhet. Det går inte att stanna upp och vara nöjd. Vi vet att vi har ett koncept som fungerar. Nu ska vi erövra världen. Det finns många storstäder som behöver fossilfria transporter, säger Mirelle.

Text och foto: Samuel Karlsson

Fakta om Bzzt:

Var: Huvudkontor i Göteborg. Bedriver taxiverksamhet i Stockholms innerstad.

Grundare: Per Nyrenius, Sven Wolf och Örjan Jansson.

Antal medarbetare: 85 anställda förare och 3 administrativa tjänster i Stockholm. Plus 15 personer i Göteborg.

Omsättning: Under 7 månader 2017 omsatte BZZT Sthlm ca 2,3 miljoner kronor. Räknar de med att öka omsättningen betydligt i år. 

Är du vår nästa David 2018?

I vår tävling David mot Goliat vill vi premiera små företag som lyckas ta marknadsandelar från jättarna eller som har smarta infallsvinklar för att slå storföretagen.

Bland de nominerade väljer vi ut kandidater som lyfts fram på -driva-eget.se och i magasinet. Vinnaren koras i november. Nominera på driva-eget.se/david2018.