<![CDATA[De spånade sig fram till sin succé. Foto: Privat]]>

Så blev deras 70 idéer ett guldkorn

Caroline Engvall

Publicerades: 11 september, 2017

Att utvärdera sin affärsidé är viktigt. Sammy Pergament och Amir Adlouni tog testandet några steg längre. Av deras 70 idéer sållade de ut en produkt, vars teknik var så bra att den redan köpts upp av en teknikjätte!

Vad ska man göra om man vill bli egenföretagare, men inte vet om inom vad? Ta tjänstledigt? Flytta ut i skogen? Spåna ett halvår?

Så gjorde Sammy Pergament och Amir Adlouni. De var kolleger och visste att de ville starta företag tillsammans. Båda var dock anställda inom Volvo Cars, där Sammy jobbade med marknadsföring och Amir med inköp. Hösten 2013 tog de tjänstledigt och bestämde sig för att flytta ut till Amirs föräldrars enkla sommarstuga utanför Värnamo. Väl på plats i stugan med sjöutsikt började de systematiskt spåna potentiella affärsidéer.

LÄS OCKSÅ: Missa inte att söka stöd hos Almi

– Vi hade dels egna idéer, men vi bad också vänner och bekanta att dela med sig av sina vardagsproblem. Vissa dagar hade vi teman, typ träning eller resor, då fokuserade vi bara på affärsidéer kopplade till respektive tema. Vi sökte också aktivt på bloggar, forum och tidningar efter de senaste trenderna och affärsidéerna från alla delar av världen, säger Sammy.

I fyra veckor spånade de tänkbara affärsidéer, nästan dygnet runt. Totalt resulterade deras intensiva idékläckningsveckor i 70 idéer.

– Några av dem var bland annat en sittmöbel med inspiration från en resa som vi gjorde till Maldiverna, refill av mejeriprodukter och juicer i livsmedelsbutiker för att därigenom minska förpackningskonsumtionen och en crowdfunding-plattform för design av kläder, säger Sammy.

Dessa förslag blev sedan 30, när Sammy och Amir själva utvärderat sina tankar i en första tuff omgång. Dessa 30 idéer tog de med till egenarrangerade mingelevent i Göteborg, Värnamo och Stockholm.

– Till eventen bjöd vi in nära och kära. Vi hängde upp våra idéer på väggarna och sedan fick deltagarna gå runt med post-it-lappar och pennor för att dela med sig av sin input, samtidigt som vi bjöd på dryck, tilltugg och skön musik, säger Sammy.

LÄS OCKSÅ: Hennes succébubbel ska erövra världen

Mingeleventen handlade i första hand om att samla in feedback på idéerna från deltagarna, men Sammy och Amir hade också i åtanke att alla som kom skulle känna sig delaktiga i produktutvecklingen och därmed kunna bli ambassadörer för den tjänst eller produkt som de slutligen skulle gå vidare med.

– Av urvalsprocessen fick vi feedback att vår produkt skulle lösa ett reellt problem och att konsumenterna var beredda att betala att premiumpris för vår tekniska lösning, säger Sammy.

30 idéer blev fyra, som därefter blev föremål för en grundligare undersökning, då de undersökte bland annat av marknadspotential och rådande konkurrens.

– Vi ville vara öppna med våra idéer. Vi utgick ifrån att vi hade mer att vinna på att få feedback från vår omgivning än att riskera att någon skulle sno vår idé, säger Sammy.

I början av 2014 landade de i sitt val. De skulle skapa världens första smarta hörlurar som kunde styras av signaler från användarens kropp. Hörlurarna skulle känna av när bäraren höll på att somna, för att på så sätt gradvis kunna sänka volymen på musiken eller pausa ljudboken. Hörlursbolaget Melaud var fött.

LÄS OCKSÅ: ”Jag fick inte en spänn – snacka om revansch”

Men eftersom Amir och Sammy är ekonomer var de tvungna att outsourca produktutveckling, design och juridik, vilket i sin tur krävde mycket kapital. De anslöt sig tidigt till Jönköpings Science Park, som bland annat hjälpte dem att komma i kontakt med Almi och Vinnova.

– Det gjorde att vi kunde bygga upp ett värde i bolaget som gjorde oss mer aktuella för en såddfinansiering. Vi deltog också i Venture Cup och Connects språngbräda, som öppnade många kontaktvägar, säger Sammy.

Under hösten förra året såldes tekniken till ett av världens största elektronikbolag, som i sin tur får ta fram de faktiska hörlurarna.

– Det känns fantastiskt kul att ha genomfört den här otroligt lärorika entreprenörsresan. Att starta eget bolag är ett effektivt sätt att investera i sin egen utveckling och jag ångrar inte för en sekund de val som vi gjorde. Försäljningen av vår teknik känns bara som grädde på moset.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuter

Om ni skulle spåna fram någon ny idé nu, skulle ni göra likadant då? Sammy ler och säger att allt har sin tid.

– Jag är glad och stolt över den väg vi valde att gå. Idag har vi dock båda familj och det känns inte lika aktuellt att isolera sig i en stuga i skogen. Men jag är övertygad om att man hade kunnat styra upp ett liknande upplägg i en urban miljö. Det viktiga var egentligen inte att isolera sig, utan att ha ett tydligt mål och att vara lyhörd gentemot mot marknaden och samla in så mycket input som möjligt.

Samy och Amir tipsar

  • Var öppen. Ingen kommer att sno din idé, alla andra har redan tillräckligt mycket att tänka på.
  • Be om input. Att testa en affärsidé är ingen engångsföreteelse, utan bör vara en kärnaktivitet i bolaget. Be om input kontinuerligt.
  • Ta hjälp. De flesta älskar att hjälpa till och bli involverade i en spännande affärsutvecklingsprocess.

 

Webb Allmi