6 saker att lära av äventyrare

Redan Ernest Shackleton visste vikten av att ta han om sina medarbetare. Foto: Getty Images

Anders Anderssons krönika

6 saker att lära av äventyrare

Äventyrare som föreläser för företagare är inge nytt. Anders Andersson lyfter fram ett talande exempel från de tidiga polarexpeditionerna.

Kanske har du hört äventyrare som Renate Chlumska och Ola Skinnarmo omvandla sina strapatser till småföretagarråd om hur du ska kämpa. Ett nytt kul grepp för föreläsningar tänker du kanske.

Men greppet är över hundra år gammalt, och deras äventyr står sig slätt om man jämför med vad som hände Ernest Shackleton och hans 27 besättningsmän runt Sydgeorgien på väg mot Sydpolen 1914–1916.

Jag var på Sydgeorgien i höstas för att se kungspingviner, elefantsälar och en mängd fåglar i en orörd fantastisk natur. Men det var också en resa i Shackletons spår, och under vägen dit lyssnade vi på guidernas berättelser om denne orolige engelsman. Hela världen förundras över hur han och hans besättning kunde överleva.

De många filmer och böcker som skrivits handlar mer om hur man kan klara stora påfrestelser än om själva expeditionen. Shackletons ledarskapstaktik används i undervisningen vid Harvards Business School. Vi småföretagare kan lära mycket genom att följa dessa råd:


1 Välj medarbetare med omsorg
Redan när han planerade sin resa var han ett föredöme för
företagare. Han handplockade varje man i teamet och definierade noga deras arbetsuppgifter. Han var brutalt ärlig när han sa att de kanske inte skulle överleva, men att de skulle hedras om de gjorde det.

2 Hitta finansiärer och ge tillbaka
Han var minst lika duktig som dagens äventyrare på att hitta sponsorer och finansiärer. Han började med Winston Churchill som då var marinminister. Han kunde dagens  marknadsföringsteknik och ville ge finansiärerna material när expeditionen var slut. Därför anlitade han fotografen Frank Hurley för att dokumentera resan. När han äntligen kom hem drog han folk till föreläsningarna med en affisch med bilder från expeditionen.

3 Sätt upp mål som kan ändras
För Shackleton var det viktigt att alla kämpade mot samma mål. Vid starten var målet att bli de första som tog sig till Sydpolen över Weddellhavet. När hans fartyg Endurance fastnade i isen under den rekordkalla vintern ändrades målet – till att överleva. Efter tio månader sjönk båten och de fick tillbringa över fyra månader i tält på isen.

4 Ha fasta rutiner för medarbetare

Shackleton gjorde direkt klart för alla att den långa vintern måste
tillbringas i och omkring det fastfrusna skeppet. Han satte fasta dagsrutiner: frukost, sedan snösmältning för att få vatten, materialvård och säljakt. Varje kväll var det kortspel, allsång och andra fritidssysslor. Hur stor kris det än är måste alla medarbetare veta vad som ska göras och varför. Det gäller också i företag.

5 Var ett föredöme för de anställda

En chef måste vara ett föredöme för sina anställda och inte vara för mer än medarbetarna. Det visste Shackleton när han varje morgon gick runt i tälten och väckte besättningen med varmt te.

6 Ge aldrig upp – var positiv
Hur illa det än ser ut klarar man det mesta med positivt humör och envishet. När de till slut lyckades ta sig till land förstod Shackleton att ingen skulle hitta dem på den lilla ön Elefantön. Han och fem man ur besättningen försökte då ta sig i en liten livbåt till Sydgeorgien där det fanns större båtar som skulle kunna hämta alla. Efter nästan tre veckor siktade de land. Då sköljde en jättevåg över båten och de var nära att drunkna. Men till slut lyckades de ta sig i land och hämta hjälp vid valfångsstationen Stromness.

Själva expeditionen blev ju ett totalt fiasko. Men den har blivit ett historiskt exempel på hur ett misslyckande kan vändas till succé.  


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS