Är du för feg för att ta betalt?

Se till att ta betalt för dina tjänster. Foto: Getty Images

Sätt rätt pris på dig själv

Är du för feg för att ta betalt?

När man kämpar för att komma igång kan det vara lätt att falla för att säga ja till jobb, även om priset känns fel. Men prislappen säger något om din proffsighet. Att våga ta betalt kan ge bättre kunder.

Om du valt att starta eget och jobba med din dröm och drivs av din passion så behöver du inga pengar! Det är den allmänna bilden i samhället – och den är helt fel. Det menar Johanna Nilsson. Hon är smyckesdesigner, författare, förläsare och coach inom hållbart mode och entreprenörskap och har drivit företag i tio år.

– Det kan nästan kännas lite girigt att vilja tjäna pengar – men det är faktiskt något fint och nödvändigt. Det är ditt jobb och du kan inte betala hyran med passion, säger hon.

Att stå upp för att man ska ha betalt handlar om självförtroende, tror Johanna.

– När man själv är bra på något är det lätt att tänka att det inte är så svårt. Det gäller att påminna sig om att för andra är det man kan jätteklurigt, att man har något unikt som folk ska betala för.

Hälften av arvodet kvar

Känner du dig orolig för att framstå som dum om du tar för mycket betalt? Det är snarare tvärtom menar Johanna. Tänk på att efter skatter, egenavgifter, pension och försäkringar blir det inte mer än kanske hälften kvar av ditt arvode. Då ska du också dra av för de kostnader du har, som utrustning och lokal.

– Prislappen signalerar hur professionell du är. Att säga att du är duktig men ta för lite betalt gör snarare att folk drar öronen åt sig. Precis som om du säljer en produkt som du hävdar är av bra kvalitet och handgjord men begär 30 kronor – ja, då kommer alla tänka att något inte stämmer.

I början är det ofta lockande att jobba gratis för att få in en fot och få referenser, eller att vilja vara bjussig för att uppdragsgivare ska gilla en och tipsa om en.

– Jag har gått på allt sådant där. Men när jag ser tillbaka har mina bästa referenser varit de kunder som betalat bäst. De har värdesatt det jag gör och förstått min kompetens. De som inte betalar är ofta slarviga med att tipsa vidare, för de respekterar inte riktigt det man gör.

Kolla upp kundens bokslut

En annan aspekt är dina branschkollegor, det blir svårt för andra att ta betalt om du inte gör det, påpekar Johanna. Vill du göra saker lite billigare som ny så var tydlig med vilket pris du egentligen tar, och vad du vill ha tillbaka i form av till exempel referenser, råder hon.

– Rabattera på offerten så att folk förstår värdet, annars blir det svårt att höja dina priser när du fått mer kompetens och erfarenhet.

Vill någon att du ska jobba gratis eller väldigt billigt kan du kolla upp kundens bokslut på Allabolag eller Ratsit – går de med vinst så varför ska inte du få betalt? Johanna tipsar också om att fråga om de har lön på jobbet, och säga att det behöver ju även du ha. Att tacka nej till uppdraget rakt av kan göra att kunderna återkommer med ett högre bud.

– Eller fråga vad de har för budget och utgå från vad de kan få för den summan. Då kan du skala borti stället för att sänka priset.

Men hur vågar man ta konflikterna kring pris?

– Jag får själv en klump i magen, men jag övar. En strategi är att skicka en pdf-offert i stället för att ta det öga mot öga. Det blir mer skrivet i sten och mer frånkopplat mig. 

Så ökar du vinsten

  • Analysera konkurrenterna
    Tjänar dina konkurrenter mer pengar än du gör? Varför? Kan du kopiera det?
  • Kapa kostnader
    Finns det några kostnader som du kan påverka? Kanske bankränta på för hög nivå? 
  • Var försiktig med att sänka priserna!
    Att använda rabatter som lockbete för att sälja mer är inte nödvändigtvis lönsamt. Sänker du dina priser äter du först upp din vinstmarginal, så även en liten prissänkning kan kräva att du säljer väldigt mycket mer för att vinsten ska öka. Tänk också på att för vissa produkter händer det till och med att de säljer bättre om priset höjs, eftersom de upplevs som mer exklusiva.

Källa: 49 sätt att öka vinsten av Mikael Carlson, en del av Driva Egets bokserie.

LÄS OCKSÅ: Jag skämdes för att ta betalt

Av Ebba Arnborg


Nyhetsbrev