Varumärke byggs inifrån. Foto: Getty Images

Lev ditt varumärke – i minsta detalj

Samuel Karlsson

Publicerades: 27 mars, 2018

Att bara skapa ett varumärke räcker inte. Du måste leva det i varje detalj och varje tillfälle – och utgå från din personal.  Här är expertens råd.

Har du filat på ditt varumärke? Bestämt vad ni ska leverera, och ert löfte till omvärlden, såväl kunder som leverantörer? Bra, Men det räcker inte.

– Du måste varje dag, i varje situation, leva upp till ditt varumärkeslöfte, slår Lena Leigert på Kreafon fast. Hon har 20 års erfarenhet av varumärkesutveckling.

För det är inte dokument med stora ord som samlar damm i en byrålåda på kontoret som kommer att hjälpa er att lyckas. Det är först när ni ser till att de ord och värderingar ni vill förknippas med genomsyrar hela verksamheten som ni får effekt.

LÄS OCKSÅ: 7 frågor som vässar ditt varumärke

– I varje möte mellan ditt företag och andra, till exempel över butiksdisk, i en webbshop eller på en mässa, som du lever ditt varumärke så stärks det och i varje situation du inte gör det försvagas det. Har man till exempel utlovat en service i världsklass och det är jättekrångligt att genomföra köpet i webbshopen kommer varumärket att försvagas.

Ditt varumärke i vardagen

För att lyckas gäller det att utgå från ditt löfte och tänka igenom din vardag. Både alla tillfällen när ditt företag möter omvärlden men också hur ni har det internt. Fundera på hur ni ska agera i varje situation utifrån det som ni vill att ert varumärke ska stå för, råder Lena.

– Man måste visa att man menar vad man säger. Ytterst handlar det om att framstå som seriös och förtroendeingivande, för det är så man skapar relationer och det är det som varumärket bygger på. En vanlig fälla är att välja värdeord eller en vision som låter snyggt, som passar att trycka upp på muggar, men som ni inte kan hålla, säger Lena.

– Redan när man väljer vad man vill stå för måste man tänka på vad det valet får för konsekvenser. Till exempel, vad innebär det konkret att utlova en service i världsklass? Vad krävs av dig för att hålla det? Har du möjlighet att ställa de kraven på dina anställda? Välj ett löfte ni kan stå för och hålla här och nu. Tänk igenom hur ni ska klara av att uppfylla förväntningarna, så att ni vet att ni kommer att kunna leva ert varumärke.

LÄS OCKSÅ: Kontoret gör varumärket

Involvera eventuella medarbetare i ett så tidigt stadium som möjligt, råder Lena. De vet ofta mycket om ditt företag och dina kunder som kan vara bra att fånga in. Dessutom är alla medarbetare ambassadörer när de möter dina kunder och leverantörer, direkt eller indirekt.

– Någon som har hand om ekonomin i företaget kanske tycker att: ”Det här med varumärket rör inte mig, jag bara fakturerar, det får marknadschefen ta hand om!”. Men den dagen det blir fel och det ringer en kund, då kan den här personens bemötande stärka eller stjälpa ert varumärke.

Delaktiga medarbetare

Därför är det jätteviktig att få engagemang och förståelse för varumärket hos alla medarbetare. Låt dem vara delaktiga i att ta fram ert löfte och koppla dagligen tillbaka till det i verksamheten.

– Du som leder företaget behöver visa i ditt eget agerande hur du själv lever de här värderingarna. Till exempel: ”Vi säger att vi ska vara innovativa, därför ska vi agera så här men inte så här. Därför ser affärsplanen ut såhär, och därför tar vi fram de här produkterna”.

Ert varumärke bör genomsyra även kundservicen och den marknadsföring som företaget gör, till exempel i sociala medier.

– Jobba med storytelling för att stärka varumärket och bygga de värden som ni vill förknippas med. Vill ni till exempel vara ett trendigt, nytänkande företag så skapa er kommunikation utifrån det, och se till att ni då också har ett trendigt och nyskapande innehåll i sociala medier.

Av Ebba Arnborg