Misstagen som skrämmer iväg kunderna. Foto: Getty Images

8 fällor som gör att kunderna flyr

Ebba Arnborg

Publicerades: 4 februari, 2018

Här är 8 misstag som kan göra att potentiella kunder inte köper av dig – och hur du undviker dem.

1. Du ger inte kunden det den vill ha

Först av allt måste du ha produkter eller tjänster som kunden vill köpa. Det kan låta simpelt, men är du helt säker på att du faktiskt erbjuder – och levererar – det kunden vill ha? Våga fråga, och var beredd att anpassa dig utifrån kundernas önskemål. Här hittar du bra frågor att ställa och goda råd.

2. Du sticker inte ut från mängden

Du har väl inte glömt att tänka igenom varför dina kunder ska välja just dig framför dina konkurrenter? Det ska vara lätt för dem att svara på. Kanske är du trevligast, har bäst service eller en unik inriktning? Här hittar du sex sätt att ge kunden det lilla extra.

3. Du glömmer bort kunden

Släpper du kontakten med kunden så fort du levererat? När man har fullt upp är det ett lätt misstag att göra. Men genom att hålla kontakten ser du till att bli leverantören som först dyker upp i kundens medvetande när behovet av dina tjänster eller produkter uppstår. Kanske kan du skicka ett personligt mejl då och då eller ett nyhetsbrev med goda råd som även visar på din expertis och ger mervärde. Här får du fler tips på hur du kan mejla smart och sälja mer.

4. Du gör det inte tillräckligt lätt att köpa

Se till att det är så lätt det bara går att handla från dig. Erbjud många olika sätt att beställa och även betala på, kanske kan kunden få dela upp sin betalning? Har du en webbshop så se till att det är enkelt och användarvänligt att köpa, att tekniken inte strular, att det finns olika fraktalternativ och att returpolicyn gör kunden trygg. Här hittar du goda råd för din e-handel.

5. Du visar inte hur bra du är

Entusiasm säljer. Visa att du kan dina produkter och bjud på din expertis (kanske via ett nyhetsbrev – se ovan) på så sätt skapar du förtroende. Du kan även lyfta fram beröm och uppskattning från andra kunder, forskning visar att vi litar mer på det som är populärt och uppskattat av andra.

6. Du pratar mer än du lyssnar

Låt inte din passion för dina produkter eller tjänster leda dig i fällan att bara prata på om alla deras förträffliga fördelar. En viktig nyckel är att först lyssna in kundens behov – för att sedan kunna visa hur du kan hjälpa dem. Kom ihåg den gyllene säljregeln: vi har två öron men bara en mun, lyssna mer än du pratar!

7. Du glömmer bort kundens känslor

Tekniska specifikationer för din produkt, eller tydlig info om exakt vad som ingår dina tjänster, är såklart jättebra. Men glöm inte bort att spela på kundens känslor! Beskriv vad din kund tjänar på att handla av dig: exakt hur blir deras vardag bättre, vilka problem löser du?

8. Du lägger inte tid på att vara trevlig

Hinner du inte göra det lilla extra mot kunden i fråga om bemötande? Överväg att prioritera om! Tar du dig tiden att bete dig mer som en vän än ett opersonligt varumärke så ökar chansen att kunden gillar dig, inte bara det du levererar – och du maxar chansen att sälja mer. Här hittar du tre sätt att charma kunden.