<![CDATA[Hasti och Hedieh Asadi, DeoDoc Foto: Pressbild]]>

7 råd – så når du rätt återförsäljare

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 23 oktober, 2015

Systrarna bakom företaget DeoDoc, Hasti och Hedieh Asadi, har lyckats få stora återförsäljare att sälja deras unika intimprodukter. Här ger de sina bästa råd för att nå ut rätt.

Hasti och Hedieh Asadi fick idén till sitt företag för tre år sedan. Hedieh, som då arbetade heltid som läkare och kirurg, och Hasti, som studerade på Handelshögskolan, såg ett behov på marknaden av intimprodukter.

– Det finns en kunskapsbrist hos folk – man vet inte att de svettkörtlar som vi har under armarna också finns i underlivet. Det leder till att många tvättar sig överdrivet mycket i underliven och använder också vanliga parfymer och bodylotions som innehåller väldigt starka ämnen, berättar Hedieh Asadi.

De scannade av marknaden men såg att produkter bara fanns utomlands – i England och Australien.
– De såg ut och luktade som wc-spray och det funkade inte tyckte vi. Det behövdes ett alternativ för extra fräschhet.

Det tog ett och ett halvt år från idé till färdiga produkter och nu är deras intimdeo, -wipes och -tvålar för män och kvinnor lanserade. DeoDoc har lyckats skaffa stora återförsäljare – bland andra Apotea, Apoteksgruppen och LloydsApotek.

– Det är viktigt att man aldrig ger upp i jakten på återförsäljare. Ett nej är inte alltid ett nej. Vi har jobbat väldigt länge på att få in våra produkter på Apoteket till exempel. I en första vända tackade de nej, men några månader senare knackade vi på igen. Då lossnade det.

Varför tror ni att de ändrade sig då?

– När vi väl lanserade hade vi bara tagit fram intimdeodoranter för kvinnor. Vi är ett startupföretag med begräsande resurser och kapital. Då vi själva är kvinnor tog vi först fram produkter som vi själva ville ha. Men det vände nog i och med att vi hade produkter för både män och kvinnor.

DeoDocs sju tips för att lyckas nå stora återförsäljare:

1.  Ge inte upp
– Det tillhör att vara tjatig. Ett nej är aldrig ett nej. Återförsäljare är så bombarderade av folk som vill komma in. Det som är positivt med vår produkt är att den är helt unik i Sverige. Vi visste tydligt från början att vi ville in på apotek – det skulle ge produkterna legitimitet. Därför har vi också en professor inom gynekologi i teamet som hjälper oss att produktutveckla. Det finns en klinisk erfarenhet vilket har varit viktigt.

2. Gör din hemläxa
– För att komma in hos rätt återförsäljare krävs mycket research – du måste ha gjort din hemläxa. Ha till exempel koll på vilka marginaler som ni ska erbjuda återförsäljare. Se var produkterna faktiskt har en chans att komma in. Var påläst om branschen. Här kan ni använda kontakter som har gjort liknande resor för att få bra input.

3. Prata återförsäljarnas språk
– Använd ord och termer som de går igång på. Då uppfattas man som professionell och på rätt nivå.

4.  Börja med onlineförsäljning
– För oss började det med onlineförsäljning på Apotea – Sveriges största nätapotek. När vi väl kunde visa försäljningssiffror därifrån, att folk verkligen köpte våra produkter, gick det snabbare att få fler butiker som återförsäljare. Och det är oftast lättare att komma in på sajterna.

5. Använd rätt producenter
– Eftersom vi tidigt i vår produktutveckling visste att vi ville in på apotek så valde vi en leverantör som redan jobbade mot apotek. Fabriken som tar fram våra produkter kan alla regler som apoteken kräver. Det var bättre än att producera i exempelvis Kina eller Polen. 

6.    Våga ta för dig
– Som alltid gäller det att göra annorlunda saker. Vi mejlade Apoteas VD och bad att få träffa honom, berättade att vi är entreprenörer med intressanta produkter. Det gick. Var lite jobbig – det hör till. Man har inget att förlora, så ring, ring, ring! Och mejla, mejla, mejla! Just nu försöker vi komma in hos en annan svensk återförsäljare och vi skickar blomsterbud och produkter. Uppvaktar helt enkelt. Det ska inte underskattas.

7.    Se det som ett konstant arbete
– Senast lanserade vi i Norge hos deras största apotekskedja. Nu är det Danmark som gäller, så nu jagar vi dem där. Vi hade en jättelyckad lansering i Norge, folk hör av sig och vill sälja våra produkter, men det är alltid ett löpande jobb med att hitta rätt och bra återförsäljare.