Sofforna som styr upp ditt nyhetsbrev. Foto: Getty Images

6 enkla knep för att maxa mejlutskicken

Samuel Karlsson

Publicerades: 11 juni, 2018

Att kommunicera med dina kunder via mejl kan stärka relationen och locka till köp. Men se till att följa upp statistiken för att se vad som fungerar och maximera nyttan av nyhetsbrev. Här är det viktigaste att ha koll på.

1. Avvisningsfrekvens/Bouncerate
En ”bounce” eller ett studsande mejl är ett som inte levereras till mottagaren. Oftast beror det på att e-postadressen du skickade till inte är giltig eller aktiv. Det kan bero på ett stavfel i e-postadressen eller att domänen-, servern- eller e-postkontot stängts – kanske har mottagaren helt enkelt bytt mejladress?

Det finns också något som kallas för ”soft bounces” eller mjuka studsar och som kan bero på att mejladressen bara tillfälligt inte fungerar, till exempel för att mejlboxen är full.

LÄS OCKSÅ: 7 tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev

Ett annat alternativ till studsande mejl kan vara att du fastnat i spamfilter, särskilt om du ser en ovanligt hög siffra efter en kampanj. Viktiga saker för att undvika att bli spamklassad är att se till att bara skicka till personer som valt att få mejl från dig, att ha ditt företagsnamn som avsändare så att dina följare vet vem det är som mejlar, att inte skicka för ofta – och att se till att det är lätt för mottagarna att avregistrera sig.

Studsfrekvensen bör gärna vara under en procent. Är den på åtta procent eller mer kan det antingen bero på att din mottagarlista är gammal och föråldrad, eller att något är fel.

2. Avregistreringsfrekvens/Opt-out rate
Den här siffran visar antalet personer som valt att avregistrera sig från att få mejl från dig. Helst ska mindre än 0,1 procent göra det, annars kan du behöva fundera över vad som är fel. För att minska andelen som avregistrerar sig gäller det att se till att inte skicka för ofta och att vara relevant.

3. Öppningsfrekvens/Open rate
Det här är andelen personer av de som får ditt mejl som faktiskt öppnar det. Frekvensen varierar enormt beroende på vem avsändaren för mejlet är och hur personligt det är – och inte minst hur ämnesraden för mejlet är formulerad. En öppningsfrekvens på mellan fem och 25 procent är vanligt, med ett genomsnitt på runt 15 till 20 procent, visar bland annat siffror från Mailchimp.

Framförallt vill du försöka öka just din frekvens. För att få fler som öppnar så utgå från mottagarnas situation, varje dag får de säkert en stor mäng mejl till inkorgen så se till att skriva en lockande och tydlig ämnesrad – inte bara exempelvis ”Nyhetsbrev v 15”.

4. Klickfrekvens/clickrate
Detta är andelen personer av de som får ditt mejl som klickar på en länk i det för att ta del av mer information och eventuellt göra en beställning. Här varierar siffrorna enormt beroende avsändare, bransch och inte minst på erbjudandet och innehållet i mejlet. Det viktiga blir därför att tävla mot dig själv och försöka få allt fler som klickar för varje mejl du skickar ut.

Vill du öka mängden som klickar i ditt mejl behöver du se över ditt innehåll och erbjudande, hur du formulerar dig och se till att det är tydligt var läsarna ska klicka och varför. Kolla noga vilka länkar som får flest klick så får du en större förståelse för vad dina läsare vill ha för information.

Du kan även prova att jobba med själva texten du länkar, och inte bara skriva ”klicka här” eller ”läs mer på sajten”. Länkar du till exempel till tio bra fiskeprodukter kan du kanske istället skriva och länka: ”Här är 10 ovärderliga prylar för fler napp i sommar”.

5. Konverteringsgrad/Conversion rate

Den här siffran avser antalet mottagare av mejlet som kommer till din sajt och där gör en faktisk handling, till exempel anmäler sig till ett event, laddar ner en gratis specialrapport, registrerar sig för ett webbseminarium eller köper en produkt.

För ett lockande gratiserbjudande kanske konverteringsgraden är 80 procent, men för ett köp så lite som en procent. Den här siffran vill du givetvis också jobba upp – inspireras av andra och håll koll på vad som går bättre och sämre för att reda ut vad som fungerar för just dig.

6. Dina intäkter
Är målet med dina mejlutskick att öka din försäljning – antingen genom direkta erbjudanden eller genom att knyta dina kunder närmare – så är det självklart viktigt att du håller koll på att de hjälper dig nå det målet. Det finns ingen vits med att skicka mejl till dina kunder bara för sakens skull.

På samma sätt är det viktigt att du skickar till rätt målgrupp, annars spelar det ju ingen roll hur många som öppnar eller klickar. Hellre ett mejl till rätt person som faktiskt öppnar och köper än tusentals till helt fel som inte är intresserade av dina produkter.

Av Ebba Arnborg