Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Kadim gick från städare till mångmiljonär

6 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Kadim Akca startade ett städbolag med två tomma händer. Idag omsätter han 70 miljoner. Foto: Björn Leijon.

När han kom till Sverige från Turkiet tvingades han sova på en parkbänk. Men Kadim Akca vägrade ge upp, köpte en städmaskin och startade eget. I dag driver han en mångmiljonkoncern inom renhållningsbranschen med 200 anställda.

Det står en parkbänk i Åbroparken i Värnamo. Den är eluppvärmd och är ett konstverk, invigt för två år sedan av näringsminister Annie Lööf. Bänken är en gåva från Värnamobon, entreprenören och företagaren Kadim Akca och är hans sätt att tacka sin hemort.

Det var nämligen just i den parken som den 19-årige Kadim tvingades sova ett par nätter när han var nyanländ till Sverige – och den bänk han sov på var minsann inte uppvärmd.

– Jag frös och grät på nätterna, men när jag vaknade befann jag mig ändå i ett slags överlevnadstillstånd. Trots att jag längtade hem så det gjorde ont, berättar han.

Kadim föddes i staden Mersin i södra Turkiet, men skickades av sina föräldrar till sin moster som sedan åtta år bodde i Värnamo.

– Jag togs emot med öppna armar av min moster, berättar han. Men det dröjde inte länge förrän vi blev osams och jag tog mitt pick och pack och gick.

Det är nu parkbänken kommer in i Kadims liv. Efter att ha lämnat sin mosters hem i vredesmod hade han ingenstans att bo. Stolt som han var vägrade han återvända, utan sov i parken.

En dag när han som vanligt satt på torget och funderade över vad han skulle ta sig till stannade en vit Volvo. Vid ratten satt en ung kvinna som Kadim hade träffat när hon och hennes far var på besök hos Kadims moster. Hon sa till Kadim att hoppa in i bilen. Kvinnan var på väg hem till sina föräldrar, Våge och Karin Engström, som utan att tveka erbjöd den hemlöse unge turken att bo hos dem i tegelhuset på Nunnegatan.

Paret Engholm tog sig an Kadim, som inte hade något att ge i stället. I gengäld åtog han sig att tvätta Våge Engholms bil – och renare bil har nog aldrig kört på vägarna i Småland vare sig förr eller senare.

Men Kadim hade ett stort bekymmer – han saknade arbets- och uppehållstillstånd. För att få det måste han resa till Holland, där han fick vänta ett par månader innan ett brev med sigill från Konungariket Sverige meddelade att han var välkommen att bo och arbeta här.

Därmed fanns inget som kunde stoppa Kadim. Han återvände till Värnamo och fick arbete som trådriktare på en metallfabrik.

– Jag arbetade dag och natt och blev populär hos chefen, som var en fantastisk man, säger Kadim. Efter ett tag ville jag sluta för att starta egen städfirma. Men chefen lyssnade inte på det örat utan anpassade schemat så att jag skulle kunna jobba med båda sakerna.

– Dessutom gick han i borgen för ett lån, så att jag kunde köpa en städmaskin.

Nu började en period när Kadim arbetade som aldrig förr. Dels jobbade han heltid på fabriken, och eftersom det var skiftgång kunde han kombinera det med städjobbet. För han städade själv.

– Jag var jättedålig på att städa, säger han. Kunderna klagade på mig hela tiden. Men det lärde mig i alla fall hur man ska bemöta klagomål för att behålla kunder.

En kund – som senare skulle komma att bli controller i ett av Kadims företag – sa: ”När du började städa var det renare än när du hade varit här!”

Kadim höll med om att det var uselt städat, och sa: ”Jag vet, men i morgon blir det bättre!”

– Man ska aldrig gå i svaromål när kunderna klagar, utan ge dem rätt och försöka göra bättre ifrån sig, säger han. Jag gör fortfarande på samma sätt.

Med tiden fick Kadim in allt fler kunder och började anställa. Företaget växte och efter några år genomförde Kadim sin första företagsaffär, då han sålde bolaget till Electrolux.

Affären måste ha gett Kadim mersmak för sedan dess har han startat, köpt, byggt upp och sålt inte mindre än 38 bolag (i skrivande stund) inom både renhållningsbranschen och annat.

I dag är han tillräckligt rik för att inte behöva arbeta. Men någon tanke på att pensionera sig har han inte. Genom moderbolaget Keep holding driver han Crenova Städ, Crenova Hemstäd, Green Cleening Stockholm och Crenova Facility. Totalt finns omkring 200 anställda i koncernen, som ”tickar på”, som Kadim uttrycker sig.

Han är också en efterfrågad föreläsare, tar mentorsuppdrag och arbetar mycket för organisationen Unga Företagare. Ideellt, förstås. Han betalar till och med sina egna resor.

– Det är mitt sätt att betala tillbaka till detta fantastiska land, säger Kadim.

Han är noga med att betona att han aldrig har känt sig som en invandrare i Sverige och han tar aldrig åt sig av elakheter på det temat.

– Man måste anpassa sig till landet man bor i, säger han. Men man ska heller inte glömma bort sin kultur!

Men hur blev det med den uppvärmda parkbänken? Jo, Kadim håller ett öga på den.

Och ibland ligger där någon ensam stackare som kan behöva lite värme och omtanke. För vem vet vilken entreprenör som gömmer sig bakom den slitna ytan?

Texten är ett utdrag ur Driva Eget nr 4/2014. Prenumerera på Driva Eget här.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.