Så skapar du bra samtal

Redaktionen

Publicerades: 2 februari, 2018

Hur håller man sitt första utvecklingssamtal? Vår expert svarar på frågor om företagarlivets mänskliga sidor. 

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången är det signaturen Bossen som ska hålla sina första utvecklingssamtal.

”Jag är ny på det här med att vara chef och har aldrig förr hållit i utvecklingssamtal, men nu är det alltså dags. Jag har två anställda som har sagt att de gärna vill ha utvecklingssamtal.

Frågan är ju bara hur man håller samtal så att de blir konstruktiva. När jag tidigare var anställd vet jag ju hur jag ville se samtalen som ett tillfälle att få berätta hur jag själv ville utvecklas.

Men när det nu handlar om mitt eget företag, som jag verkligen lagt ner hela min själ i för att få fart på, så ser jag ju inte självklart utvecklingssamtalen som ett tillfälle för personalen i första hand kanske, utan mer ur företagets synvinkel. Hur ska personalen jobba för att företaget ska utvecklas på bästa sätt?

Tänker jag fel? Jag är rädd att jag hamnar i en situation där jag framstår som ett stort ego som bara bryr mig om mitt eget företag och vinsten – och inte hur personalen har det i första hand. Samtidigt tänker jag att det är ju mitt arbete och min vision som är grunden för att de får lön från företaget.

Mycket funkar helt ok idag, men det finns såklart saker som jag önskar hade varit bättre. Som det här med sociala medier till exempel.

Alla pratar om hur viktigt det är att anställda är med och pushar för de företag som de jobbar på. Att det är den bästa marknadsföringen. Men mina anställda delar – såvitt jag vet – aldrig någon information om det vi gör med sina vänner på Facebook till exempel.

Det känns inte helt självklart att be dem göra det heller – det är ju deras privata konton. Men det gör lite att det känns som om vi inte har samma mål. Utan som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön.

Hur får man den där vi-känslan egentligen? Att vi jobbar mot samma mål? Jag vill ju helst att det ska komma automatiskt och inte som ett krav under ett utvecklingssamtal.”

/Bossen

Du måste se helheten

Tack för din fråga! Det blir olika infallsvinkar utifrån den position man har på sitt jobb. Är man anställd vill man givetvis att företaget ska gå bra så att man kan ha sitt jobb kvar. Man vill att stämningen ska vara god och man önskar sig en egen bra utveckling på jobbet.

Som företagare vill man säkert att de anställda ska ha det bra, annars blir det inte trivsamt för någon enda på jobbet och dessutom är det ju de anställda som utgör en stor del av företaget. Men man vill förstås också att det hela ska gå med vinst så att man utvecklas vidare och får en trygg ekonomi.

Det man vågat satsat på värnar man hårt om och kanske finns oro för misslyckande där parallellt med lust och intresse. Kanske kan det kännas som att det finns olika agendor för hur framtiden och satsningar ska se ut, men egentligen tjänar alla inblandade på att företagets personal mår bra och trivs på jobbet.

Utvecklingssamtal är till för att föra alla framåt. Vad fungerar bra? Vad känns fel? Vilka bekymmer finns det? Något man inte trivs med? Oro? Rädsla? Önskemål? Behov? Ideér? Kreativa lösningar och tankar? Utbildningsbehov?

Du kan göra en mall som du använder för alla samtal. Den kan förstås behöva modifieras utifrån personen du har framför dig, men i stort är den tänkt att passa alla.

Vem gör utvecklingssamtalet med dig själv? Du själv, kanske utifrån mallen? Hur behöver företaget utvecklas? Det är klokt att se om behov, önskemål, intressen och annat sammanfaller eller om det finns motstridiga sådana. Vill företaget åt ett håll medan du själv vill något annat? Finns det intresse hos de anställda som inte stämmer med dina mål?

Du känner det som att de bara gör sina timmar och lyfter sin lön. Det kan vara så och om så är, vad saknar de då för att det ska bli annorlunda? Kan 2017/18 vara det år som företagets personal svetsas ihop mot ett gemensamt mål? På vägen dit finns delmål som resulterar i positiva saker för de anställda.

Det kunde vara mycket bra för företaget att ni har två dagar tillsammans där man fokuserar på att stärka vi-känslan så att alla hamnar på samma kurs.

Du kan säkert delvis hålla i detta själv, men en inhyrd person kan bidra med övningar och annat som på olika sätt stärker sammanhållningen. Det är en investering som du säkert får mångfalt igen.

Du får försöka ta dig ur ditt eget företagarperspektiv och se till helheten som består av alla sina delar. Dessa behöver tas väl om hand och vet du inte hur kan du säkert få hjälp av dina anställda och en konsult.

Detta blir en intressant utveckling för dig själv.

Lycka till!

/Madeleine Gauffin Rahme