<![CDATA[]]>

”Min kund är psykopat – ska jag säga ifrån?!”

Redaktionen

Publicerades: 26 november, 2014

Konsulten Martina har en obehaglig kund – chefen på företaget hon jobbar på är mästrande och gillrar fällor. Ska hon säga ifrån och riskera uppdraget – eller bita ihop? Hur ska man egentligen agera som konsult? Hjälp henne här!

I denna avdelning på sajten och i tidningen Driva Eget får en läsare berätta om ett dilemma eller en utmaning – och får hjälp av er läsare. Denna gång är det konsulten Martina vars kund beter sig obehagligt. Ska hon säga i från eller inte?

Hennes dilemma:

Hej! Jag jobbar som konsult inom logistik- och lagerutveckling. I snart tre månader har jag haft ett heltidsuppdrag på ett företag som jag trodde skulle bli en riktig drömkund. De satsar för fullt och på sättet de pratade innan jag började så lät det verkligen som att vi hade samma bild av hur de borde arbeta för att bli ännu bättre.

Det som jag inte visste då var att chefen med ansvar för mina frågor är fullkomligt omöjlig att arbeta med. Jag blir inte alls tagen på allvar när jag föreslår förändringar och jag upplever att det framför allt beror på den här enda personen. Chefen är detaljstyrande och mästrande, vilket kanske inte är så ovanligt.

Chefen ägnar sig också åt att gillra fällor åt sina anställda – till exempel genom att medvetet smyga in fel i rapporter som ska granskas för att se vilka som upptäcker felen. De som misslyckas får utså att bli förlöjligade framför anställda på andra avdelningar. Det och andra liknande händelser har gjort att det råder en otrolig osäkerhet bland alla som jobbar här och flera anställda har sagt upp sig.

I början tyckte jag – precis som jag brukar tycka att det är som konsult – att det var lätt att ta det med ro. Skönt att jag inte jobbar här, och så vidare. Men ju längre tiden gått ju mer frustrerad blir jag över situationen på företaget. Delvis för de andras skull, men också för mig själv eftersom jag känner att det tar mer och mer av min energi.

Det jag undrar är: Ska jag ta upp problemen med högsta ledningen – eller inte? Å ena sidan tycker jag att jag har ett ansvar att belysa det här. Å andra sidan vet jag inte om det kommer att leda till något, inte minst för att högsta chefen och min chef är barndomsvänner. Hur ska man egentligen agera som konsult, när man ju är sin egen chef men samtidigt jobbar i förhållanden som liknar en anställds? Var börjar och slutar ens uppdrag? Hjälp!

– Martina

Vad tycker du om Martinas dilemma? Hur ska man tänka som konsult på ett företag? Lämna en kommentar här. Ett urval av svaren kommer att publiceras i Driva Eget. Vi kan behöva korta långa svar något.

Vill du ha hjälp med ett dilemma? Mejla camilla@driva-eget.se. Skriv om du vill vara anonym.