Grundarna bakom Bluecall skapar appen för alla som behöver någon att ringa till när de mår dåligt.

Deras app ska ge alla någon att prata med

Ebba Arnborg

Publicerades: 17 januari, 2017

När Caroline, Lisa och Charlotte mådde dåligt av stress och ångest märkte de att samhällets resurser inte räcker till. Därför utvecklade de Bluecall, en app för samtalsstöd. Trots bakslag har de fortsatt kämpa – och nu hjälper deras app andra.

Det var under studietiden som vardagen fylldes med stress, krav och ångest för kompisarna Caroline Rödén, Lisa Löfgren och Charlotte Sparre. När de skrapade lite på ytan märkte de att många av deras kompisar kände samma sak.

– Men det var svårt att få hjälp, och att ens våga ta tag i problemen. Hos husläkaren var kötiderna till att träffa en psykolog flera månader, och en privatpsykolog kostade över 1 000 kronor i timmen. Det fanns helt enkelt ingenstans att vända sig för att hitta någon utomstående att prata med, säger Caroline.

Så föddes idén till deras app Bluecall. Den kopplar samman personer i behov av samtalsstöd med personer som kan erbjuda det. Appen visar vem som är online och går att ringa till. Allt kan avhandlas: tankar eller problem, stora som små. Eller så kan användaren få pepp och motivation i vardagen.

– Alla behöver stöd någon gång i livet! Och tyvärr räcker inte samhällets resurser till, så då hittade vi på en lösning där alla kan hjälpa varandra istället, berättar Lisa.

Trots att de burit på idén i flera år var det i höstas som appen lanserades. Vägen har nämligen kantats av flera bakslag.

– Det har varit en tuff tid på många sätt men idag står vi starkare än någonsin. Vi jobbar ju med psykisk ohälsa och läser om det varje dag, men trots det är det svårt att ta varningstecken på allvar. Som när jag hade tre jobb under en längre period och var totalt sönderstressad. Jag tänkte hela tiden ’bara ett litet tag till, sen lugnar det ner sig’, men det gjorde det ju såklart inte. Så då blev det till att skapa förändring själv, vilket inte alltid är det lättaste, berättar Lisa.

Och Caroline fyller i:

– När vi precis hade börjat utveckla BlueCall gick min mamma plötsligt bort. Men jag hade turen att ha personer i min omgivning som jag kunde prata och sörja med. Vi hittade någon slags drivkraft i allt som var hemskt och jobbigt, och det gav oss egentligen bara ännu mer bevis på att vår tjänst verkligen behövs.

 Idag är de finansierade av egna privata medel och externa investerare. Affärsmodellen är att ta en andel av samtalskostnaden på premiumnivåerna mentor och legitimerad psykolog. Resan från idé till app har varit utmanande men otroligt lärorik, menar de. Fokus nu ligger på att växa och produktutveckla, och i framtiden expandera globalt.

– Det är en så fantastisk känsla att se att våra användare faktiskt mår mycket bättre efter att ha pratat med våra stödpersoner, säger Caroline.

 Och Lisa instämmer:

– När vi får feedback som ’tack vare er tjänst kommer jag kunna sova i natt’ eller ’efter det här samtalet orkar jag kämpa vidare’ så känns det så himla rätt.

Caroline tror att nyckeln till att de själva lyckats vända det negativa till något positivt är att de vågat vara öppna med hur de har mått och vågat be om hjälp.

– Livet suger ibland men bara man sätter ord på sina tankar så blir de mycket enklare att hantera. Öppenhet är något vi vill rekommendera till alla!

Därför vill de även jobba med att bryta tabun som finns kring psykisk ohälsa.

– Det ska vara okej att prata om hur man mår, även de dåliga dagarna. Våra användare ska känna sig stolta att de har BlueCall-appen i sin telefon, för det är ju hur coolt som helst att vilja må bra och bli sitt bästa jag! säger Caroline.