fakturaskojare, bluffakturor

Skulle få hjälp lurades att köpa värdelösa surfplattor. Foto: Getty Images

Lurades köpa värdelösa surfplattor

Flera företagare har fått hotfulla samtal om påstådda skulder och trott att de behövt köpa dyra surfplattor för att slippa dem. Bakom ligger varningslastade Mobilkonsulterna. Vår kamp mot fakturaskojare fortsätter.

Roger, som bara vill att vi nämner hans förnamn, hade tidigare en enskild firma efter ett arv av skog och mark. Det ledde till att han för två år sedan lurades teckna flera onödiga teleabonnemang.

– Nu i oktober ringde en man som påstod att jag hade bokat förlängning av mina mobila bredband och att det därmed fanns en skuld på 115 000 kronor. Men de tidigare hade jag ju sagt upp förra året, berättar Roger.

Mannen i telefonen lovade att han kunde stoppa abonnemangen, men inte de surfplattor som skulle följa med.

– Jag skulle få hem sex surfplattor, till en total kostnad av 36 000 kronor plus moms, säger Roger, som körde grävmaskin vid tillfället och bara ville få slut på telefonsamtalet.

Experter på fakturaskojare

När fakturan kom sökte han på nätet och hamnade hos Förenade Bolag, som han kontaktade för att få hjälp. Där är Ludvig Isacsson expert på fakturabedrägerier. Rogers berättelse är inte den första han hört om Mobilkonsulterna och påstådda skulder.

– Vi hade nyligen ett liknande fall, där samma påstådda skuld på 115 000 kronor nämndes, säger han och fortsätter:

– Skulderna de nämner existerar inte, och om de gjorde det, är du den första som hade känt till det. Inte Mobilkonsulterna. Eftersom det rör sig om en påhittad skuld ska du inte komma överens med Mobilkonsulterna. De kommer försöka få dig att göra en muntlig beställning. Gör inte det under några omständigheter.

Rogers faktura gäller dels sex surfplattor, och dels ”sex månaders konsultationstjänst”, ihopklumpat till en ”engångsavgift” på 36 295 kronor plus moms. Surfplattorna av märket Denver är dock av en gammal modell som inte länge säljs. En liknande modell kostade ungefär 800 kronor senast den såldes.

LÄS OCKSÅ: Det här behöver du göra om du drabbats av bolagsupplysningen

– Vi driver en konsultverksamhet, ett skydd mot oseriösa telefonförsäljningsbolag, förklarar David på Mobilkonsulterna för Driva Eget.

Rogers redogörelse för samtalet stämmer inte, och summan 115 000 kommer från kunderna själva, påstår David.

– Vi gör en prisjämförelse på ungefär vad [abonnemangen] kunde kostat, säger han.

Enligt David, som inte vill uppge sitt efternamn, erbjuder man en tjänst som går ut på att företagarna i efterhand kan ringa in och få hjälp med framtida ärenden mot telefonförsäljningsbolag. Och ibland hjälper de med befintliga avtal.

– Det kan hända i vissa fall att vi kan göra det. Ibland går det, ibland inte, säger David.

Enligt honom är deras kunder ofta de som inte kan hantera telefonförsäljare. Antingen har de någon form av beroende att tacka ja, eller så är de ganska lättlurade helt enkelt, menar han, och säger att 36 000 kronor bara är en bråkdel av de hundrausentals kronor de slänger i sjön.

Men hur kommer surfplattorna in i bilden?

– Eftersom vi har sett en tendens hos kunder … de behöver surfplattor helt enkelt, så gör vi ett pris för det också, som ingår i den tjänsten, säger David.

Värdelösa surfplattor

Mobilkonsulterna tar ungefär 2 000 kronor styck för plattorna. Att ta ut den summan trots att marknadspriset var mindre än hälften så mycket tycker David ändå är ”schysst” mot kunden.

De Driva Eget pratat med, som fått en faktura och surfplattor och tycker att det här har jag inte beställt, eller det här har jag blivit vilseledd att beställa, vad gör ni med de kunderna?

– Ja, det beror på. Vissa kunder vill ju bara ångra sig och så hittar de på historier, säger David.

Får de ångra sig?

– Vissa får, vissa får inte. Det beror på hur vi tar ställning till det. Vi kan ju höra på en kund när de är riktigt missförstådda med det hela. Har vi påbörjat en process med en kund och anställt, har betalat folk för det, för att de ska sköta deras ärenden och satt igång ett arbete, då kan vi inte bara dra tillbaka det.

Men det gällde ju framtida ärenden [från kunden], sa du, inte de befintliga?

– För framtida ärenden gör man också en process på det, ett jobb, säger David på Mobilkonsulterna.

Enligt Mobilkonsulterna spelar de inte in hela säljsamtalet, utan bara en bekräftelse på slutet. Det hindrar dock inte dig som företagare att i en eventuell tvist om avtalet vittna om vad säljaren påstått före inspelningens start. Känner du att du vilseletts att ingå avtal med ett företag är Driva Egets råd som alltid att bestrida fakturan, skriftligen via mejl eller REK-brev.

Fakta: Mobilkonsulterna Skåne AB

a Mobilkonsulterna varningslistades av Förenade Bolag 11 augusti 2017. Då handlade inledningen av samtalet om att sänka telefonikostnader. Samtalet gick sedan över på beställning av hårdvara som telefoner och surfplattor, och i den ljudfil som spelades in i slutet nämndes inget om telefonin. De drabbade har inte insett vad som skett förrän varor eller faktura kommit.

(Källa: Förenade Bolag)

Nya på varningslistan

Här är de senaste företagen som lagts upp på Svensk Handels varningslista:

  • Klimatregistret, JAS Gruppen AB – ringer upp om att avsluta tidigare avtal, blir i själva verket en ny order.
  • Kommunfakta, Haninge ekonomi & Konsult AB – skickar faktura trots att man inte haft kontakt tidigare.
  • Turistmål.se, Turistmål i Sverige AB – skickar erbjudande som ser ut som faktura.
  • Firstaid (kapat namn), Firstaid Europe – skickar erbjudande som ser ut som faktura.
  • Dagens klimat, JAS Gruppen AB –  ringer upp om att avsluta tidigare avtal, blir i själva verket en ny order.

Text av: Anders Nyman


ANNONS

ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS