<![CDATA[]]>

Företagare luras av ny våg av domänbluffare

Anders Nyman

Publicerades: 24 september, 2015

Företag som använder ditt domän-namn för att lura dig är aktiva på nytt. De använder tre metoder. Följ våra råd så att du inte går i fällan.

Numera har de flesta företag en webbplats. Den ligger på en egen unik adress – ett domännamn – som är ett kostnadseffektivt sätt att presentera företaget på.

Att registrera ett domännamn under ­någon av de vanligaste toppdomänerna kostar i regel bara någon eller några hundra kronor per år. Men fakturaskojarna försöker få dig att betala mycket mer.

Redan 2011 skrev Driva Eget om domän­skojarna. Men nu är de aktiva på nytt, bland annat företagen NordicNet och Point Solutions. Här är tre vanliga sätt som de och andra använder för att lura dig med hjälp av domännamnet.

1. Frontrunning
Redan när du registrerar ditt företag hos Bolagsverket lurar bedragare i vassen. De läser Bolagsverkets kungörelser över nya företagsnamn och registrerar sedan själva ditt företagsnamn som domännamn innan du hinner göra det. Sedan försöker de sälja det till dig dyrt.

Så klarar du dig: Kontrollera att motsvarande domännamn finns lediga redan när du funderar på vilket företagsnamn du ska välja. Sedan registrerar du samtliga namnförslag innan du skickar in ansökan till Bolagsverket. Det är en billig försäkring.

2. Falsk förnyelse
Domännamn registreras vanligtvis per år och när det är dags att förnya får du en faktura från företaget som registrerat din domän (registraren). Vissa skojare skickar ut egna påminnelser – vanligt för domäner som slutar på .com, .net och .org – för att lura dig att betala till dem i stället. Texten är skriven på ett sätt som innebär att du ger bort kontrollen av domännamnet till skojarföretaget.

Så klarar du dig: Samla alla dina ­domän-­­namn hos samma registrar och ha koll på när det är dags att förnya dem.

3. Oseriös telefonförsäljning
En annan metod går ut på att bedragaren ringer och påstår sig ha en kund som vill registrera ditt namn eller varumärke under and­ra toppdomäner. ­Du får nu möjligheten att själv regi­strera dem (dyrt) om du snabbt bestämmer dig. Samma variant förekommer även via mejl.

Så klarar du dig: Lägg på luren eller kasta mejlet. Domännamn är billiga. ­Det finns inget seriöst företag som säljer domäner så här. Det finns inte heller ­någon skyldighet för en registrar att ­kontrollera om ett domännamn krockar med befintliga varumärken.

Läs mer om bluffakturor här

6 tips – välj rätt domännamn

  • Krångla inte till det. Domännamnet bör vara samma som ­företagets eller kanske produktens namn. Undvik svenska tecken, åäö, i namnet, eftersom dessa inte fungerar för e-post.
  • Tänk på uttalet. Säg adressen högt för att se om du och dina tänkta besökare hör rätt.
  • Undvik missförstånd. Sök på det tänkta namnet för att se om det kolliderar med andra liknande adresser.
  • Registrera flera domäner. Ska du bara bedriva din verksamhet i Sverige är en adress som slutar på .se den vanligaste. Internationellt är .com vanligt. Fundera över vilka du behöver nu och i framtiden. Att registrera förkortningar kan också vara en god idé, till exempel knyt.se samtidigt som konsumentnytt.se.
  • Registrera med en gång. Hittar du ett bra namn, registrera och betala det omedelbart.
  • Anlita ett seriöst, ackrediterat ombud. Lista på svenska registrarer/återförsäljare finns på iis.se.