<![CDATA[Telefonbolaget slavade bort Christinas telefonnummer.
FOTO GETTY IMAGES]]>

Efter år av strul med telebolaget – då kom svindyr slutfaktura

Anders Nyman

Publicerades: 9 september, 2016

Efter massor av strul med telebolaget Phonera fick ­Christina Blomqvist nog. Men då krävdes hon på över 13 000 kronor i slutfaktura. Envishet och hjälp på vägen av Driva Eget gjorde att hon slapp betala.

Ibland handlar det om rena fakturaskojare. Men andra gånger kan även seriösa företag bete sig på ett sätt som nog många av oss ser som högst omoraliskt och balanserande på gränsen till rent fakturaskojande. Christina Blomqvist i Norrköping råkade ut för just det.

Christina driver en liten firma inom grafisk formgivning. Hon har varit kund hos teleoperatören Phonera sedan 2010. År som kantats av problem.

Det värsta var när ett av hennes telefonnummer porterades ut till en annan operatör – enligt Christina helt utan hennes vetskap. Phonera lyckades inte ta tillbaka numret.
– Jag har tappat kontakten med flera av mina äldre vänner på grund av detta, säger Christina.

Christina Blomqvist.

Christina Blomqvist.

När Phonera övergick till fakturor via epost försvann de på vägen vilket gjorde att hennes telefon stängdes av på grund av obetalda fakturor. Till sist tröttnade hon. I december förra året bytte Christina till Telenor.

Men då fick hon överraskande en slutfaktura på nära 9 000 kronor. Enligt Phonera hade Christina förlängt sina tjänster med 24 månader i samband med att hon försökte få tillbaka det försvunna fasta telefonnumret.

Tillsammans med andra obetalda fakturor som kommit efter uppsägningen och som avsåg 2016 krävdes hon på drygt 13 000 kronor.

Christina Blomqvist bestred kraven och lyckades få Phonera att erkänna att hon fakturerats för ett ickefungerande fastnummer under 29 månader. Phonera drog också av fakturaavgiften på de fakturor som försvunnit.

Nästa bud var att Christina skulle betala halva skulden. Om hon inte accepterade skulle telebolaget driva in allt.

Då vände sig Christina till Driva Eget för råd. Rådet vi gav henne var att sammanställa allt som hänt under hennes tid som kund: alla kontakter hon haft med kundtjänst och vad hon fått för svar. Först då insåg Christina hur omfattande problemen faktiskt varit under åren.

Phoneras kundtjänstschef Caroline Friberg fick också ta del av sammanställningen tillsammans med frågan om hon tyckte att Phonera verkligen agerat korrekt.

Efter det kom ett glatt meddelande från Christina till Driva Egets Anders Nyman:
– Du måste ha en jäkla makt, Phonera har vikt ner sig helt!

Hur då? Jo, Phonera erbjöd sig nu att kreditera samtliga utstående fakturor och betala tillbaka månadsavgiften för det försvunna fasta numret samt för en handenhet som fakturerats med 35 kronor i månaden trots att den återlämnats fem år tidigare.

Caroline Friberg vill inte gå in på detaljerna i fallet men säger att det kunde ha skötts snyggare.
– Kommunikationen från vår sida har inte varit bra nog och det känns skönt att vi kan avsluta det här med Christina nu, säger hon.

Christina Blomqvist är förstås glad.
– Det känns fantastiskt, säger hon och berättar att tvisten tagit mycket energi, något som gått ut över hennes arbete.

Hon berömmer idén om sammanställningen:
– En sådan här dagbok borde man nog upprätta redan innan det uppstått konflikt. Man får bättre överblick och ser det på ett annat sätt än då man är mitt i det, säger hon.

Samtidigt tycker hon att teleoperatörens agerande fram till nu varit anmärkningsvärt uselt.

– Hur kan Phonera ha en kundtjänst som inte kan göra rätt förrän historien hamnar i medierna?

Men att det skulle vara orsaken till att hennes fall nu är löst vill inte Phoneras kundservicechef Caroline Friberg gå med på.
– Så skulle jag inte vilja säga, säger hon.

Sverker Olofsson: Spela ut etikkortet

Sverker Olofsson, känd tidigare programledare för SVTs Plus, har mer än 20 års erfarenhet av att ställa företag mot väggen.

Sverker Olofsson.

Sverker Olofsson.

Hans bästa råd för att få rätt utan att behöva bevisa varenda litet fel företaget kan ha begått är att se helhetsbilden.
– Ställ frågan till företagets representant om de verkligen anser att de agerar etiskt eller moraliskt riktigt sett till hur kunden drabbats, sade han när han pratade konsumentfrågor i Gävle tidigare i år.

Metoden fungerar förstås bäst på seriösa företag, som Phonera ändå är. Men även de som bara låtsas vara seriösa har ändå ofta en motvilja mot att framstå som inhumana i medierna.