<![CDATA[]]>

”Vi trodde så mycket på idén – vi såg inte några hinder ”

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 20 november, 2015

Allt startade under en bilresa mellan Stockholm och Båstad. Yollibox-grundarna Victoria Carlsson och Sofie Stenmark hade fem-sex timmar att slå ihjäl. Det resulterade i en affärsidé – de skulle lansera frozen yoghurt. För att lyckas gäller det att vara övertygade – och lite naiva, säger de.

I bilen på väg till Båstad för några år sedan klagade Victoria Carlsson och Sofie Stenmark lite på att de fick slita en hel del på affärsmagasinet som de jobbade för, utan att tjäna speciellt mycket.

– Vi ville lägga tid, kraft och energi på något eget. Där i bilen kände vi oss helt oövervinnerliga, berättar Sofie, som var en av talarna under Anders Wall-föreläsningen i Uppsala under onsdagen.

Energin var elektriskt
De spånade på idéer och började prata om att de hade smakat frozen yoghurt i USA. ”Finns det inte i Sverige?” frågade de sig.
Och nej, trots rådande hälsotrend och en enorm glassmarknad saknades frozen yoghurt på den svenska marknaden.

– Energin i bilen var elektrisk. Vi förstod att det inte handlar om OM utan NÄR frozen yoghurt kommer till Sverige. Vi bestämde oss för att vi skulle göra det.

Skrapade ihop pengar
Inför deras lansering tror de att två saker var helt avgörande.

– Vi var så övertygade. Och naiva. Vi trodde så mycket på själva idén att vi inte såg några hinder – även om andra gjorde det.

De skrapade ihop pengar från föräldrarna, för att ha till sitt aktiebolag.

– En gullig situation inträffade när vi skulle bestämma vem som skulle vara VD. Alla vill ju vara VD, säger Sofie.
De gick båda hem och funderade, Sofie googlade och insåg att Victoria var bättre lämpad för VD-posten. Sofie är den kreativa.

Insåg sina begränsningar
De trodde först att de själva skulle stå för produktionen, men insåg sina begräsningar. När det blev provsmakning bland vännerna visste de att de skulle leja ut produktionen.

I dag, fyra år sedan start, är Yollibox marknadsledande i Sverige i konkurrens med jättar som ICA och SIA. De har numera Triumfglass som minoritetsägare, omsätter drygt sex miljoner kronor och har nischat sina produkter till att vara helt ekologiska.

– För vår del handlar det nu om att sprida en sund syn på hälsa och bidra till utvecklingen av miljön, säger de.