<![CDATA[]]>

”Vi är en liten fisk i ett stort barnmatshav”

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 12 april, 2016

Hur lyckas man som liten aktör i en värld där giganter regerar över marknaden? Maria Frääs och Giuseppe Perricci är företagarna som försöker slå sig in på barnmatsmarknaden – här berättar Giuseppe om deras resa.

För sju år sedan flyttade paret Maria Frääs och Giuseppe Perricci från Italien till Rättvik i Sverige och fick sitt första barn. De är båda köksmästare i grunden. Ganska snart upptäckte de att det saknades färsk, ekologisk och allergianpassad barnmat på den svenska marknaden.

– Vi började experimentera fram näringsriktig barnmat tillsammans med en dietist här i Rättvik. Hon ställde upp frivilligt när hon fick höra om vår idé, berättar Giuseppe Perricci.

Sakta växte deras produkt fram och idag tillverkas åtta smaker i en fabrik på Öland.
– Vi har haft turen att möta människor, ofta föräldrar, som tror på vår idé. Vi har fått hjälp med allt från näringsinnehåll till grafisk design, det är vi evigt tacksamma för.

Sedan starten för fyra år sedan har det hänt mycket med Peppes barnmat.
– Att Mathem började sälja vår mat har gjort mycket för vår utveckling. Det har varit lättare att synas och komma ut på marknaden. Nu har vi många avtal på gång med nya stora partners.

LÄS MER: 7 råd – så när du rätt återförsäljare

Förutom ett fåtal köpta annonser har de främst marknadsfört sig genom sociala medier.
– Facebook har varit en viktig kanal. Dessutom har vi ringt och skickat presentationer till olika företag och kunder.

För att livet ska gå ihop så måste både Maria och Giuseppe än så länge arbeta som kockar vid sidan av arbetet med företaget. Men i framtiden är målet att Peppes barnmat ska omsätta tre till fyra miljoner kronor per år.
– Svårast är att presentera företaget för en ny stor kund. De har ofta kort om tid och för mig som är italienare i grunden är det svårt att få fram det jag vill på tre minuter.

LÄS MER: Så pitchar du dig själv rätt 

Den första tiden var priset på Peppes barnmat högt, då produktionen var liten.
– Butikerna trodde de kunde sälja med högre pris, men det var fel. På barnmatsmarknaden krävs det att jobba med större volymer för att sänka priset. Det kan vi nu, mycket tack vare produktionen på Öland, säger Giuseppe och lägger skrattande till:

– Vi är en liten fisk i ett stort barnmatshav.