Vem av oss har rätt attityd i butiken?

Kristina Boström

Publicerades: 9 december, 2016

Jag och min kompanjon driver en smyckesbutik ihop. Det funkar ganska bra, men en grej som stör mig – och det är att vi har helt olika attityd när vi säljer. Jag gillar inte att man tränger sig på utan lyssnar mer på vad kunden frågar efter, medan min kompanjon är mer ”gå-på-ig” och då blir jag rädd att hon ska skrämma bort kunder. Vilket är smartast och mest lönsamt?

 

Hej Josefin! Så kul att ni är två om butiken, då kompletterar ni varandra bra. Har din kollega verkligen skrämt bort kunder? Hur vet du det? Eller är det hennes stil som skulle skrämma bort dig om du vore kund? Tänk på att kunder är olika. Några vill fundera i lugn och ro
(troligen de som du funkar bäst med) medan andra uppskattar någon som tar mer kommando i samtalet (troligen de som din kollega tar hand om).

Jag tror att var och en har sin säljstil efter sin personlighet, och kunden kommer då att känna att säljaren är ärlig, något som är viktigt. Min erfarenhet är att äkta intresse för kunden och passion för sortimentet är säljande i sig, man behöver inte pressa.

Självklart måste du fråga och lyssna först! Dock måste du våga föreslå (gärna två val) – gör köpet lätt för kunden. Visa, berätta och låt kunden prova framför spegeln. Knepet är att både våga gå framåt eller backa i samtalet så att kunden känner sig sedd utifrån sina önskemål.

Lär av varandra genom att prata igenom olika situationer och kundpersonligheter. Det är bra med en gemensam samtalsfilosofi så att både ni och kunderna blir nöjda. Lycka till!