<![CDATA[Volvo tog hjälp av Zlatan för att marknadsföra sig.]]>

Ta hjälp av en kändis och marknadsför ditt företag

Caroline Engvall

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 1 augusti, 2014

Låt en kändis hjälpa dig med marknadsföringen. Här guidar experterna dig hur du gör. Men se också upp för fällorna.

Madonna har burit Efva Attlings smycken och Kronprinsessan Victoria skyltar med armband från det svenska märket Sophie Gyllenhammar. Svenska företaget Babybjörns bärselar fick en rejäl skjuts när Angelina Jolie och Brad Pitt bar varsin nyfödd tvilling på paparazzibilder 2009 och bloggare blir överösta med produkter som företag vill att de ska skriva om och gärna länka till.

Allt fler tar hjälp av kända ansikten för att sprida sina budskap. Samtidigt har konsumenterna börjat bli mer kräsna.

– Vi tillåter inte längre ”vem som helst” att få vår uppmärksamhet, så vi filtrerar reklambudskapen bättre idag. Därför krävs det något extra i reklamen för att slå igenom – till exempel en profil som målgruppen tycker om, säger Magnus Berglund, sponsringsrådgivare som arbetar med företag och rättighetsinnehavare.

Att betala en kändis för att sprida ens varumärke kan dock kosta hundratusentals kronor. Nyckeln till framgång för en liten företagare är därför att hitta andra win-win-samarbeten som både du och kändisen tjänar på. Ibland kan det vara så enkelt att kändisen i fråga gillar dig och ditt företag – och vill hjälpa dig framåt.

Läs också: Så fick Kent och Britta draghjälp – av supermodellen Kate Moss

Alexandra Öfwerman är pr-konsulten som skapade extra buzz kring svenska designern Valerie Aflalos plagg genom att placera en av Aflalos klänningar på guldbaggevinnaren Edda Magnason under Guldbaggegalan tidigare i år.

– Mitt bästa tips till egenföretagare med liten budget är att satsa på att göra ett stort utskick på samma gång för maximerat utfall. Glöm inte att vara tydlig med avsändaren och produktens namn – liksom hashtags, hashtags och hashtags (en ”tagg” är en sorts etikett som gör det möjligt för sociala medier och sökmotorer att kategorisera ämnen, till exempel #DrivaEget, reds. anm.). Var övertydlig och satsa på snygg och unik paketering, säger Alexandra Öfwerman som också råder dig att försöka få till ett möte där du kan diskutera ett potentiellt samarbete.

Men att använda kända människor är inte helt riskfritt, menar Magnus Berglund. En för dålig matchning mellan varumärket och profilen riskerar att slå tillbaka och kan ge negativ effekt på genomslaget.

– Profiler och kändisar har ofta grupper som direkt ogillar personen. Det riskerar att smitta av sig på ditt varumärke, säger han.

Obs! Det får aldrig uppstå någon form av uppdragsförhållande mellan exempelvis en bloggare och företag där du betalar för redaktionellt innehåll. Det klassas som dold marknadsföring och är olagligt. Du får heller inte styra vad bloggaren skriver eller betala för ett inlägg (då ska det annonsmärkas) eller kräva att de skriver på ett visst sätt. Källa: Intresseorganisationen Svenska Annonsörer.

Läs också: Så fick Kent och Britta draghjälp – av supermodellen Kate Moss

Texten är ett utdrag ur en artikel i Driva Eget nr 2/2014. Prenumerera här.