<![CDATA[]]>

De vill lösa bostadskrisen med sin affärsidé

Ebba Arnborg

Publicerades: 30 september, 2015

När de såg att andrahandsmarknaden för bostäder inte fungerade bestämde sig gänget bakom Qasa att förändra den. Resultatet blev en sajt som underlättar för de som vill hyra och hyra ut. Redan har den 10 000 användare och nu går Hemnet in som delägare.

Qasa hjälper den som vill hyra eller hyra ut bostad. Från profiler med rekommendationer och hjälp med avtalshantering till två månaders garanterade betalningar även om hyresgästen inte betalar och säkra depositionsavgifter. Det är gratis att hyra ut men den som hyr betalar en avgift på fem procent av hyran.

– Man betalar bara om man faktiskt får en bostad. Kostnaden är då redan inbakad i hyran man ser i annonsen, berättar Mattia Tosti, vd och grundare.

Hur fick ni idén?
– Vi som grundade Qasa hade själva fått lida av den trasiga andrahandsmarknaden. Bostadsbristen är något det talas om väldigt ofta, men det är sällan man hör om de tusentals bostäder som skulle kunna hyras ut men istället står helt eller delvis tomma. Eftersom det idag är så svårt och osäkert att hyra ut i andra hand, är det många som väljer att inte göra det. Det är oerhört tråkigt – och det vill vi ändra på.

Hur lång tid tog det från idé till färdig produkt?
– Vi började jobba aktivt med Qasa under våren 2014 och redan under hösten valde vi att släppa en beta-version av tjänsten. Det var uppenbart att vi hade en hel del kvar att jobba på, men vi fick lära oss jättemycket bara av att titta på hur kunder använde sajten. För en månad sedan släppte vi vår ”riktiga” version. Det känns stort, men helt klar blir man nog aldrig.

Hur har mottagandet varit?
– Det har hittills varit en riktigt spännande resa och vi har fått otroligt mycket stöd, från dag ett egentligen. Jag tror det handlar om att folk vill hjälpa till, när de upplever att vi faktiskt försöker lösa ett bostadsproblem som på ett eller annat sätt drabbar oss alla. Vi har också vunnit massa roliga priser, på Internworld och Harvard exempelvis.

Hur många användare har ni?
– Hittills har vi utvecklat produkten och testat den lite smått i Stockholm. Trots det har vi haft över 1 000 bostäder utannonserade och närmare 10 000 registrerade användare.

Nu har ni fått Hemnet som delägare?
– Ja och med dem i ryggen känns det som att vi verkligen kommer kunna göra en stor skillnad snabbt. Det är magiskt.

Vilka tips har du till andra småföretagare?
– Vi fick ett superbra tips när vi precis kommit igång, som jag ofta tänker tillbaka på. En riktigt vass affärsängel påminde oss om att ”startupresan inte är en sprint-tävling, utan snarare ett långt maratonlopp”. Det är jobbigt, det tar tid, och tricket är att hitta sätt att hålla ut. Jag tror det handlar om att vara oerhört tydlig med visionen, annars orkar man liksom inte.
– Annars är mina tips: Vänta inte på att allt ska vara perfekt, lyft på luren och gör bort dig – och ta hjälp!