Så lyckas du som serieentreprenör

Hitta din specialisering och lyckas som multiprenör. FOTO ADOBE STOCK

SPECIALISERA DIG TILL FRAMGÅNG

Så lyckas du som serieentreprenör

Många företagare får tipset att ha olika, bärande ben för att stå pall om något börjar svaja. Men hur gör man för att det inte ska spreta för mycket?
Henrik Holm har gått från startup till börsnoterat bolag och har grundat en rad framgångsrika företag. Hans råd är att specialisera sig – och att vara snabbfotad.

I början av 90-talet startade Henrik Holm sitt första bolag. Företaget ProAct IT Group AB omsatte 50 miljoner första året med positivt resultat. I dag omsätter det mer än tre miljarder och finns i fler än 15 länder.
– Det är mitt stora fotavtryck i cementen och det jag är extra stolt över. Vi startade med åtta personer och de är 800 anställda i dag. Det som har känts bäst är att jag har påverkat verkligheten för runt hundra familjer, säger Henrik.

LÄS OCKSÅ: ”Jag skulle bluffat i stället”

När bolaget börsnoterades var det många anställda som hade köpt aktier tidigt som kunde inkassera fina belopp. Så även Henrik, som kunde fortsätta med det han gillar mest – att bygga bolag och skapa smarta affärsmodeller.
Som framgångsrik serieentreprenör har några saker varit utmärkande under hans år. Bland annat att han har skapat bolag med riktigt bra team av människor.
– Att bygga framgångsrika verksamheter har varit en stor motivationsfaktor för mig. Men också att jobba med duktiga människor. Jag har samlat kompisar som är väldigt kompetenta.

Slog storbolagen

Så såg det exempelvis ut när han startade sitt tredje bolag 2008 – IIM Group Nordic AB, ett företag inom infrastruktur och IT. Henrik var en av tre grundare där de samlade ett toppgäng om 30 personer och gick från 0 till 100 miljoner i omsättning på fyra år. Därefter sålde de bolaget till Telias dotterbolag Cygate.
– Vi konkurrerade med många stora bolag, som Atea och Dustin, men vi specialiserade oss inom datalagring och ledordet här var just specialisering. Vi var elitserien mot korpserien.

Det är ett annat utmärkande drag i Henrik bolagsbyggande – att bolagen inte har varit bland de största i antalet anställda, de har i stället varit snabbfotade experter inom sitt område. Likaså i det andra bolaget, Pureload Software som startades 2002. De var tio anställda och en hund utspridda i Stockholm, Dallas och Montreal – där det fanns flest kunder inom telecom, som var deras fokus. Även som små fick de stora prestigekunder som Ericsson. De fick stort förtroende tack vare gott renommé och kontakter.
– Jag är alltid inne på att hitta nästa smarta affärsmodell. Hur gör vi det nytt? Hur kan vi sälja och paketera­­­ smartare? Av med skygglapparna och försök skapa innovation runt din egen affär, tipsar Henrik.

För honom har det aldrig varit problem att behålla fokus, trots olika verksamheter.
– De flesta vill ju bara köra en grej. Jag tycker att det är roligare att köra som en portfölj och träffa många olika personer, förutsättningar och situationer. Det är det som är spännande.
Henriks senaste startup är ett fintech-bolag, Recall Capital Nordic. Bolaget grundades tillsammans med Björn Wallin, med bakgrund som börschef på NGM-börsen, och Mats Wilhelmsson, tidigare övervakningschef på Nasdaq Stockholm. Med en speciell algoritm och metodik hjälper Recall Capital mindre börsnoterade bolag med handelslikviditet och kapitalanskaffning. Ytterligare ett bolag med en innovativ affärsmodell.

Henrik har hållit sig inom IT och finans. Och nu som styrelseordförande i olika börsbolag och ledamot i fler hjälper det såklart att han inte har operativt ansvar. Han har mer tid för fler verksamheter. Då kan han komma in med sin expertkunskap i olika branscher.
– Jag är där och har åsikter. Dessutom kan du få korsbefruktning av olika verksamheter. Saker som kundnöjdhet och digitalisering är ganska likt i alla bolag. 80 procent är same-same, 20 procent är special. Så om vi jobbar jättesmart med kundnöjdhet i ett bolag, lär vi av det i de andra bolagen – knowledge sharing är viktigt, säger Henrik Holm.

Henriks tips för att lyckas

1. Specialisera dig
Du kan konkurrera med stora bolag om du specialiserar dig. På större bolag är många medelmåttor. Kan du eller ni med mindre bolag vara experter så kan ni ändå få de stora kunderna.

2. Skapa rätt team
Jag har ofta satt ihop bra team av människor för respektive verksamhet. Det är kompisar som är specialiserade och experter inom sina områden. På så sätt har vi kunnat vara relativt små, men fått de största kunderna.

3. Lös problem
Oavsett vad du håller på med, se till att du löser verkliga problem och ser verkliga behov hos kunderna. Det måste finnas tillräckligt många kunder för att lyckas med dina affärsidéer och få en marknad.

4. Ta in ny kraft
Att ta in nya delägare är ett sätt att växa. Men ta noga reda på effekter på kort och lång sikt. Hur mycket avkastning förväntar sig de nya delägarna? Vad behöver ni som företag? Behöver ni pengar och arbetskraft, som en ny vd eller operativ chef? Och vad innebär denna nya person? Att bli fler eller att ta in riskkapital är ett stort steg och kräver ordentlig research innan. Det är en stor skillnad mellan intelligent kapital och riskkapital.

5. Se utmaningen
När du har flera verksamheter igång utmanas du av många olika situationer, team och affärsmodeller. Du får en intellektuell utmaning vilket aldrig är fel.

AV MAJA-STINA SKARSTEDT


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS