<![CDATA[]]>

Så kan småföretagare jobba mer med patent och varumärke

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 2 april, 2013

Varför är immaterialrätt viktigt för små och medelstora företag? Det vet Patent- och registreringsverket (PRV) som senare i april lanserar ett nytt stöd för företagare. Men redan nu kan du möta företagare som arbetar aktivt med olika immaterialrätter för att nå framgång – bland annat i form av kreativa skateboards.

Företaget PROSK8 satsar på att göra innovativa skateboards. I deras bransch kasseras brädan när den har blivit för sliten. Det vill företaget ändra på och företaget utvecklar nu ny teknik för skateboardåkare.

De har bland annat tagit fram en utbytbar kant på brädan, vilket ger åkaren en skateboard som blir som ny för runt hundralappen. Bakom kanten ligger mycket utvecklingsarbete för PROSK8.

Företaget har använt både patent och varumärkesskydd.
– Patent är viktigt i de tidiga skedena, innan varumärket blivit känt. Sedan är det viktigt att arbeta upp ett starkt varumärke, våra patent kommer på sikt att bli mindre viktiga, säger Becket Colon, grundare av PROSK8, i ett pressmeddelande.

Enligt PRV har patentet hjälpt PROSK8 att få in kapital i bolaget och det har även fungerat som ett kvitto på att de var först.
Parallellt med patentprocessen har varumärkesarbete pågått.
– När man väl har valt vilket varumärke man ska marknadsföra sig under måste man vara konsekvent. Allt man gör ska göras under varumärket. Vi har haft flera olika förslag till varumärken under arbetet, men inte registrerat något förrän vi landade i och kände oss nöjda med PROSK8, säger Becket Colon.

 

PRV:s sex tips när du väljer varumärke:
1. Var lättfunnen på webben – välj ett varumärke du även äger domännamnet till.
2. Vad betyder namnet på andra språk, kan det vara stötande?
3. Stava lätt, stava rätt!
4. Särskilj dig från dina konkurrenter.
5. Gör inte varumärkesintrång. Du vill inte inkräkta på någon annans redan befintliga varumärke. Hos PRV finns en varumärkesdatabas för samtliga av Sveriges registrerade varumärken.
6. Registrera ditt varumärke – för att ha ensamrätt och undvika att andra åker snålskjuts på din nedlagda tid och på dina idéer.