<![CDATA[“Det är jätteviktigt att välja rätt exportmarknad och vi använder en process för att svenska företag ska hamna rätt”, säger Helen Rönnholm, chef för regionala exportrådgivare på Business Sweden, som hjälper svenska företag att nå sin fulla internationella potential.]]>

Så avgör du vilka länder som är bäst för export

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 29 november, 2016

Är du på väg att exportera till andra länder? Spana in checklistan för att avgöra vilka länder som är bäst för just din export.

I oktober lanserades nytt innehåll på Verksamt.se för dig som vill göra affärer med andra länder. Information om export och kontakter till rådgivare och myndigheter samlas på ett ställe – verksamt.se/utland

Säkert har du ett tänkt land som du vill undersöka mer. I Verksamts interaktiva karta hittar du övergripande information om olika länder, kontaktuppgifter till organisationer på plats och exempel på hur andra företag har gjort där.

Men vad bör du tänka på mer innan du väljer land inför en kommande export?

Helen Rönnholm, chef för regionala exportrådgivare på Business Sweden, tipsar här vad du bör checka av:

Undersök landet ordentligt

– Vilket land som du bör välja beror på vad har du för produkt eller tjänst. Sticker den ut i det land du planerar att exportera till? Vad gör den där som inte andra redan gör? Det är viktiga frågor att ställa sig innan du går vidare – och ta reda på svaren. Om du ska ut på kedjor i andra länder, motsvarande Åhléns eller Ica här, måste du ha något unikt för dem.

– Se också på målgruppen, konkurrenter och trender på marknaden i aktuellt land och segmentera också marknaden – precis om du säkert gjort här i Sverige. Sätt upp dina egna kriterier för marknaden: Vilka ska din produkt eller tjänst tilltala i landet som du vill exportera till? Vad är det i ditt erbjudande och i dina kringprodukter som ska locka målgruppen?

Ha din säljpitch klar

– Något som vi märker är att företag glömmer sin säljpitch. När de träffar distributörer eller potentiella kunder från andra länder och distributören frågar varför de ska sälja produkten har företagaren inte svar. Du måste göra din säljpitch där du redan har tittat på konkurrenter och snabbt kan beskriva vad som skiljer er åt.

Var öppen för rätt marknad

– En del är helt säkra på att de till exempel ska exportera till Norge eller Tyskland, men efter en marknadscheck i aktuellt land kan du behöva styra om till en annan marknad och land. Tyskland har 80 miljoner invånare, men landet är uppdelat i republiker med egna lagar och regler och det kan vara ett visst segment du ska in på. Här gäller det att göra sin hemläxa hemma vid skrivbordet och våga styra om. Det är stora skillnader beroende på vilken bransch eller verksamhet som din produkt eller tjänst passar för, men här gäller det att läsa på för varje företagare.

Kom ihåg det exporttekniska

– Beroende på bransch finns det certifieringar och tullar att hålla koll på. Business Sweden erbjuder kostnadsfri rådgivning inom exportteknik. Om du säljer över nätet måste du också ha logistik och betalningslösningar i åtanke. Här kommer det att hända mycket över tid och bästa sättet att hänga med är att följa debatten, se vilka nya lagar och förordningar som gäller för respektive land.

Var kräsen när det gäller samarbetspartner och distributör

– Det är viktigt att ha en samarbetspartner eller distributör i landet som kan språket. Här bör du ha en lista med kriterier: Vad är viktigt när jag har en partner? Bör denna ha andra produkter i sin portfölj? Ta inte första bästa trevliga som du träffar på en mässa utan reka även här. Skriv avtal och vårt råd är att ta kontakt med en lokal jurist.

Tänk långsiktigt och utgå från var ni som företag är i dag

– Se också på hur ert bolag ser ut i dag. Omsättning? Eget kapital? Resurser i bolaget? Export kräver resurser. Gör en etableringskalkyl med vad allt kommer att kosta. Det blundar företag lite granna för och låter kanske trist, men man har igen det. En annan viktig sak är att ha med sig hela ledningen på tåget, annars blir exporten sällan lyckad.