<![CDATA[Fredrik Pallin jobbar på distans –och sparar därför ännu mer tid och pengar i sitt företag.]]>

Mellanstora kunder blev skillnaden för Fredrik

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 18 mars, 2016

På två år har PR-konsulten Fredrik Pallin i Sölvesborg dubblat både omsättning och resultat. Nyckeln har varit en analys av kunderna och att gå från en stor till flera mellanstora. Men det gäller att löpande utvärdera sina arbetsuppgifter, menar han. Fredrik Pallin har jobbat med PR sedan 1995 i olika former. Han har drivit en PR-byrå med som flest 14 anställda, själv varit anställd och sedan fyra år är han egenföretagare och konsult. När han startade eget på nytt hade han en enda kund – sin gamla arbetsgivare. – Det var inte så lönsamt även om det var en stor kund. Jag tror att det är vanligt när man startar eget att man håller fast vid det gamla. Men att bara ha en större kund gjorde att jag låste upp min tid, säger Fredrik. Han insåg snabbt att det inte var ett effektivt sätt att arbeta och ville frigöra tid för andra kunder och projekt. Nyckeln blev i stället att satsa på fler mellanstora uppdrag och ett annat sätt att ta betalt. – Jag insåg att jag kunde tjäna mer pengar om jag fokuserade på värdedebitering. Kunden köper 20 timmar av mig men tricket är att göra det på 10–15 timmar. Där kan jag få en bra hävstång och öka lönsamheten, vilket gör både kunden och mig nöjda. Han fokuserar numera på fem till sex kunder som han arbetar för på löpande basis. Dem hittade han genom att ta vara på kontakter och kontakters kontakter. – Det gäller att berätta för människor i sitt nätverk att man söker uppdrag inom ett område och att vara lyhörd. Som med alla affärer gäller det att fylla ett behov och som konsult en funktion. I Fredriks fall blir han integrerad i kundernas verksamhet och bygger en relation, som han på sikt tjänar mer på. – När du gör ett jobb för en kund flera gånger får du erfarenhet och kan analysera hur mycket tid uppdraget tar och hur mycket mer tid som du kan debitera för. När jag har gjort ett likartat uppdrag många gånger kan jag till slut göra det på färre timmar men ta lika mycket eller mer betalt. Jag systematiserar processen och kunskapen, säger han. Fredriks smarta strategi har gett ett gott ekonomiskt resultat. Senast omsatte han drygt 2,4 miljoner med ett resultat på drygt 1,1 miljon kronor. Resultatet har nära dubblats det senaste året. – I takt med att du får bättre självförtroende som företagare tar du också mer betalt, konstaterar han. En annan viktig del i att bli mer lönsam är att löpande utvärdera arbetsuppgifterna. Fredrik har sållat bland sysslorna för att öka sin effektivitet. – Jag jobbar på distans och många kunder finns i Stockholm vilket är en fördel. Jag vinner mycket tid på att slippa sitta i möten som egentligen kan ta en kvart men där man ofta sätter av en hel timme. Han har också lärt sig att tacka nej till uppdrag som är för dåligt betalda eller om kunderna jobbar i ett för honom ointressant segment. För att lyckas med det har en ordentlig budget med ekonomiska mål varit avgörande. – När jag jobbade på PR-byrå hade vi ett hårt krav att dra in pengar. Vi blev drillade i månadsbudget och vad man ska debitera varje månad för att täcka kostnader och för att ha vinstmarginal. Är det för mycket jobb för för lite pengar tackar jag nej om det inte finns ett annat värde i jobbet, som att det är lärorikt. – Har du i grunden koll på din ekonomi har du lättare att fatta ett rationellt – och lönsamt – beslut, tillägger han.

Fredriks råd för att ­prioritera smart

Utgå från din budget. Gör en budget i Excel som du stämmer av månad för månad. Planera hur mycket du vill kunna fakturera för varje kund och våga ta betalt. Det tvingar dig att jobba proaktivt för att uppnå budgeten. Utvärdera dina uppdrag. För mig är mellanstora uppdrag bäst, där jag kan skapa hävstång genom att ta betalt för några fler timmar än vad jobbet tar. Kunden ser värdet i att få jobbet gjort och är nöjd och jag är nöjd som får mer betalt och en bra vinst. Försök också få till längre samarbetsavtal med kunder. Håll koll på tiden. Bygg en relation med kunder där du inte är beroende av att ses fysiskt så ofta. Då sparar du mycket tid.]]>