<![CDATA[]]>

Lönsamheten ökar för svenska småföretag

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 9 april, 2015

Lönsamheten bland Sveriges småföretagare ökade under 2014, visar nya siffror. Även 2015 ser ut att bli lönsamt – men det finns orosmoln.

Den genomsnittliga lönsamheten i svenska småbolag för helåret 2014 ser ut att landa på cirka 19 procent. En betydande ökning jämfört med 2013, då lönsamheten var 14,4 procent.

Det visar LRF konsults Lönsamhetsbarometer som bygger på siffror från drygt 40 000 företag med under 15 anställda.

Trenden med sjunkande lönsamhet för svenska småföretagare som pågått mellan 2009 och 2013 har nu alltså brutits.

Det är både ökade inkomster och minskade utgifter som drivit utvecklingen. Intäkterna ökade med 4,4 procent under 2014 jämfört med året innan, samtidigt som de totala kostnaderna sjönk med 7,3 procent.

Det finns flera möjliga förklaringar, menar Pär Martinsson, chefsekonom på LRF Konsult:

– Ett exempel är de unikt låga räntorna som gör konsumenter mer optimistiska, vilket i sin tur ökar företagens försäljning. Vidare gör den ökade e-handeln att även mindre företag har en helt ny kanal att nå ut på marknaden, säger han.

För 2015 spår Pär Martinsson en fortsatt positiv utveckling, bland annat eftersom de låga räntorna förväntas hålla i sig. Samtidigt ser han orosmoln.

Ett är att den nedsättning av sociala avgifter som gäller för ungdomar och pensionärer helt eller delvis ska tas bort. Även aviserade förändringar inom Rut och Rot kan dämpa konsumtionsnivån, menar Pär Martinsson.

– Personalintensiva företag kan räkna med ökade personalkostnader framöver vilket självklart kommer att återspeglas i lönsamheten, säger han.

Läs mer: Jonas sa upp alla kunder – och ökade lönsamheten

Läs också: Smart mål gav Lisa bättre lönsamhet