Kontoret gör varumärket – välj rätt plats och inredning

Platsen för ditt företag bygger varumärket. Foto: Getty Images

Kontoret gör varumärket – välj rätt plats och inredning

Geografisk plats, sammanhang och sist men inte minst, inredningen. Sätt företagets platsstrategi och stärk ert varumärke.

Här kommer några perspektiv som du bör ha med dig för att stärka upplevelsen av ert varumärke genom er plats. Tänk på att först välja geografiskt område, sedan sammanhang och sist inredning.

1. Val av geografiskt område

I en stads historiska kvarter präglade av traditioner, trygghet och klassiska ideal ser kunderna ditt företag som en stabil partner med kompetens baserat på gedigen kunskap.

I stadens utvecklingsområde med ny bebyggelse, nya konceptbutiker och restauranger med fart och fläkt ser kunderna ditt företag som en spännande och snabbfotad partner med kompetens baserat på innovation och nytänkande.

I stadens industriområde påvisar företaget en effektivitet och kostnadsmedvetenhet. Eller i en lantlig gårdsmiljö, något för företaget som vill bygga varumärket kring lugn och harmoni.

Det medvetna valet av plats bygger varumärket.

2. Val av sammanhang

När du väl valt ditt område i staden behöver du ta nästa steg. Vilka vill du omge dig av? De andra företagen i trappuppgången eller butikerna intill påverkar hur ditt företag uppfattas av andra.

Om du har företagskunder som målgrupp blir det obekvämt för din kund om de andra i trappuppgången har privata uppdragsgivare, eller en helt annan image och profil på sina företag.

Att finnas på samma plats som andra företag i samma företagssegment är en fördel. Kunderna blir trygga av att veta att de befinner sig bland likasinnade.

4. Val av inredning

Vilket intryck vill du att dina besökare ska få av ditt företag? Vilken känsla vill du att de ska ta med sig när de går? Inredningen förstärker upplevelsen av mötet och av varumärket.

Så skapar du rätt plats. 5 tips!

1. Sätt identiteten, dvs roten, till ditt varumärke med 5V. Du kan göra det i onlineutbildningen: Bygg ditt varumärke själv

 

2. Om ditt företag vore en känd figur vem skulle det då vara?

3. I vilket område skulle figuren finnas och vilka andra företag skulle figuren omge sig med?

4. Finns det något i platsens historia som kan stärka företagets berättelser?

5. Hur skulle den här figurens plats se ut? Vilka färger, möbler, mattor, gardiner, porslin. I vilken tidsålder finns figuren?

Text: Pia Anderson och Petra Pertoft

 


ANNONS

ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS