<![CDATA[]]>

”Jag har varit med i media 1500 gånger” – här är knepen

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 januari, 2015

Multientreprenören Marie Hagberg har varit med i media ibland flera gånger om dagen. Något som gett henne en skjuts och bland annat lett till att hon fått uppdrag som konsult och fått skriva flera böcker. Här är hennes bästa tips till dig.

Multientreprenören Marie Hagberg, som bland annat driver Hjälp en journalist, har varit med i media mer än de flesta. Mycket mer.

– Det borde vara runt 1500 gånger nu. Jag har intervjuats ett hundratal gånger bara i Aftonbladet. Massa gånger i Expressen och i massa andra tidningar. Under flera års tid blev jag intervjuad varje vecka – rekordet är fem gånger under en och samma dag men då var jag rätt sliten under den sista.

Som småföretagare har du massor att vinna på att synas i media, menar Marie.

– Vi är mer benägna att välja någon vi känner igen framför någon som är helt okänd. Man tar den som har flest artiklar på Google före någon som inte har några artiklar alls.

Det bygger trovärdighet att en oberoende part har skrivit om en. Dessutom behöver man inte kämpa så mycket för att sälja sina produkter eller tjänster utan kan själv bli kontaktad, menar Marie.

– Det är enbart tack vare att jag hade synts så mycket i media som jag fick uppdrag som PR-konsult, fick skriva flera böcker och göra ett spel. Det öppnar fler dörrar om man är känd, och ett strakt varumärke är ofta mest säljande.

Marie har använt många olika taktiker för att komma in i media. Som när hon drev ett bemanningsföretag för reklam och media-branschen.

– Jag var jag arg att jag inte fick annonsera efter personal i Platsjournalen. Då fick jag Lena Liljeroth att skriva om det i dåvarande Svenskt näringslivs tidning.

Eller när hon som dejtingexpert skrev ihop en tio-i-topp lista om att flirta och la upp på sin hemsida. Det tog det bara några dagar innan Amelia ringde för en intervju.

Eller den där gången när hon som 20-åring drev en studentförening.
– Dagens Nyheter hade en skitsnygg reporter. Då inledde jag brevet med ”Tjenare snygging!” – och vem skulle inte fasta för något sådant? Alla sätt är bra utom de dåliga.

På torsdag (den 15 januari klockan 12) ger Marie sina tio bästa tips för att synas i media i ett eget webinarium (du hittar det här: http://webinarjam.net/webinar/go/13136/81919daa4d).

Men redan här får du 5 av Maries tips:

1. Läs in dig på tidningen du vill synas i. Lär dig vad den skriver om och vilka vinklar den brukar ha på sina artiklar. Se sedan hur du kan passa in där.
– Funderar först och främst ut om journalisten kan tänkas vara intresserad av vad du har att berätta om – och framförallt om journalistens läsare kan vara intresserade. Det är det viktigaste för att ta sig in i journalistens hjärta.

2. Våga axla rollen som expert, och beskriv dig själv som det.
– Det är jättebra att titulera sig expert, för journalister vill prata med någon som är det.

3. Nöj dig inte med ett pressmeddelande.
– Det viktigaste av allt är att man vågar lyfta telefonluren och ringa journalisten. Många redaktioner kan få flera hundra pressmeddelanden då kan man drunkna i mängden.

4. Var inte rädd för att störa.
– Journalisten är faktiskt beroende av tips utifrån. Tänk på att ni hjälper varandra. Så länge du har något intressant att säga.

5. Våga vara personlig i din kontakt med journalisten.