Ensam är inte stark – nätverk ökar vinsten

Emelie Fågelstedt anlitar underkonsulter. Foto: Nils Petter Nilsson

Ensam är inte stark – nätverk ökar vinsten

Nej, ensam är inte stark. Emelie Fågelstedt anlitar konsulter och får större uppdrag, bättre slutresultat – och ökad vinst.

Emelie Fågelstedt driver kommunikationsbyrån Fågelstedt kommunikation med underkonsulter i både London och Stockholm. Att gå från att vara en enskild frilans till ett byråtänk har inneburit mycket positivt.

– Jag kan skräddarsy teamet och plocka in kompetenser som kompletterar mig. Det har gett mitt företag ett annat anseende på marknaden. Jag får förfrågningar på större och mer intressanta uppdrag som jag inte hade kunnat ta på egen hand. Min omsättning och vinst går upp dels för att slutleveransen blir större och mer omfattande än om jag var själv, dels för att jag kan jobba mot större organisationer som har en helt annan typ av budget, säger hon.

Emelie tar ibland in konsulter som hjälper till med administration och enklare praktiska uppgifter. Men framförallt säljer hon in större uppdrag mot kund där hon sedan kontrakterar andra egenföretagare.

Dessutom startar hon nu upp en ytterligare byrå ihop med en annan småföretagare där båda har varsitt aktiebolag men kör under gemensamt varumärke, Branding’em. Att de är lika i grunden men kommer från olika perspektiv gör att de tillsammans skapar bättre leveranser än var för sig, menar Emelie. Men hon har inte alltid tänkt så här.

– När jag var nyexad tyckte jag att ensam var stark. Jag Iitade mest på mig själv och ville göra jobben på egen hand. Men du kommer alltid att göra ett jobb bättre om ni är flera som kan bolla med varandra.

Däremot ser Emelie flera fördelar med att inte anställa: Det är svårare att säga upp någon än att avsluta ett samarbete med en konsult, och med anställda har du ett ansvar för att det finns passande uppdrag så att firman går runt.

– Väldigt mycket av min tid skulle gå åt till att säkerställa att mina anställda mådde bra och till administration i stället för det jag vill: att satsa på det kreativa och strategiska. Att rekrytera tar tid och är väldigt definitivt. Att ta in någon som konsult är så enkelt som att träffa någon och kicka igång veckan därpå.

Att förlora kunder till underkonsulter oroar inte Emelie. Eftersom det handlar om kompletterande kompetenser ser hon inte att hon själv skulle konkurreras ut.

– Dessutom, de jag anlitar plockar ofta i sin tur in mig i sina projekt. Så vi hjälps åt med försäljningsarbetet. På så sätt kan alla nå de utmaningar vi är mest intresserade av.

Att folk försvinner är en risk, men har man ett bra nätverk kan man snabbt hitta någon annan, säger Emelie. Där har hennes digitala närvaro och mod att kontakta intressanta personer hjälpt henne. Dessutom har hon varit involverad i utbildningar och på så sätt lärt känna nyexade. Att blanda åldrar och erfarenheter i teamet är bara positivt, menar hon.

– Att få in olika perspektiv är jätteviktigt, det ger en helt annan tyngd och kunskap. Jobbar man med personer som inte bara är precis som en själv kommer slutprodukten att bli bättre.

Ett annat råd är: var tydlig med vad som ska gälla och skriv avtal med både kund och underkonsult. Tänk på att kunden kan bli försenad med fakturan, och skriv till exempel in att du betalar dina konsulter först när du själv har fått betalt. Säkerställ också att dina medarbetares och kundens bild av slutleveransen överensstämmer.

– Själv kan man välja att vara flexibel och jobba gratis några timmar om man varit otydlig, men det kan du inte förvänta dig av andra. Definiera hur leveransen ska se ut, till exempel hur många revideringar som ska ingå.

När Emelie tar in konsulter i uppdrag tar hon ofta en mellanskillnad, runt tio procent, eftersom hon sålt in uppdraget, tar projektledaransvar och är kundkontakt.

– I början kunde jag få dåligt samvete för det, men det är väldigt legitimt att ta någon form av procent extra, för blir det problem är det jag som är ansvarig. Jag gjorde misstaget när jag var ny att inte tänka på mitt eget värde. Jag räknade på timmarna för mitt vanliga jobb och tog betalt för det, men insåg inte hur mycket tid det skulle gå åt till att hålla ihop allt.

Samtidigt är Emelie mån om att alla ska vara nöjda och må bra. Hon ser till att detnhålls regelbundna möten, finns bra projekthanteringsverktyg (hon tipsar om Basecamp och Slack) och skapar engagemang.

– Kanske att vi går ut och äter eller hittar på andra aktiviteter. Det är viktigt att vi känner att det är vi. De jag jobbar med måste känna sig delaktiga, väldigt uppskattade och få tydlig cred mot kunden. Det går inte att låtsas som att jag gjort allt helt själv, utan det gäller att uppmärksamma sitt team och vara ödmjuk.


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS