<![CDATA[]]>

Därför sätter hon företagen vid schackbrädet

Johan Sedenius

Publicerades: 27 december, 2015

Johanna Valentin får företag att bli bättre på kommunikation och problemlösning – genom schack. Läs hur det går till här.

Schack är det pedagogiska verktyget när Johanna Valentin besöker företag och lär ut hur ledning och personal kan bli bättre på till exempel kommunikation och problemlösning. 

Johanna Valentin har deltagit i junior-VM i Schack. På meritlistan står också studier i socialpsykologi och en treårig dansk entreprenörskapsutbildning till så kallad kaospilot.

För tre år sedan grundade hon Utsiktstornet. Bolagets arbete sker främst i de svenska grundskolorna, där eleverna via olika schackövningar får utveckla exempelvis samarbete och relationer. Till det kommer arrangemang för företag.

– Vi blandar inspiration med upplevelsebaserat lärande och reflektion Det krävs inga förkunskaper hos deltagarna. Många har fördomar om schack som något svårt, trist och ensamt. Efteråt brukar uppfattningen vara en helt annan, säger Johanna Valentin.

Konkreta övningar kring specifika schackproblem kan belysa hur en grupp kan lära sig att samarbeta bättre. Programmen anpassas efter företagens behov.

Johanna Valentin anser att företagsledare har nytta av i huvudsak två färdigheter som är centrala i schack; problemlösning och förändringsbenägenhet.

– De hänger ihop och blir allt viktigare i ett samhälle där det är nya tider varje dag. För både schackspelaren och företagaren gäller det att hela tiden tänka i flera steg, i nya banor och i olika riktningar. Dyker det upp hinder måste man hitta vägar som leder förbi, allt handlar om att hitta lösningar.