<![CDATA[Spelplanen för företagare håller på att ritas om. Nu kan småföretagarna slå ut de stora drakarna.
Foto Istock]]>

Därför är det helt rätt att vara liten

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 27 juli, 2016

Spelplanen för företagare håller på att ritas om. Futuristen Stefan Hyttfors menar att det är nu småföretagarna kan slå ut de stora drakarna. Småföretag har när­heten till kunderna och kan ställa om snabbt.

Som småföretagare är det extremt viktigt att du följer med utvecklingen och förändrar din verksamhet efter kundens behov. Utan den insikten blir du lätt lämnad kvar på perrongen när framtidståget går.
Men dagens snabba teknikutveckling öppnar också helt nya möjligheter för entreprenörer att ställa om och utmana jättarna. Att vara störst behöver inte längre betyda att du automatiskt är bäst, det menar futuristen och framtidsexperten Stefan Hyttfors.

– Under de senaste 200 åren har det självklara målet för ett företag varit att växa sig så stort som möjligt eftersom stor alltid har varit bättre än liten. Just nu när vi är inne i en extremt snabb förändringsprocess i samhället gäller inte de spelreglerna längre. Det stora företaget blir långsamt och trögt och riskerar att halka efter, säger Stefan och fortsätter:

– Det riktigt farliga nu är att tro att allt kommer att vara som vanligt och hamna i status quo. Erfarenhet kan vara livsfarlig om det betyder att ett företag tror att det behärskar något till fullo och slutar leta efter nya lösningar.
Som småföretagare är det bara att tacka och ta emot.

– Det är den bästa nyheten man kan tänka sig! I ett nätverkssamhälle vinner den som har störst nätverk och stort nätverk får man genom att ge till andra och inte ta. Vad ger storföretagen dig i dag? Ta bankerna till exempel, känner du att du får mycket tillbaka av din bank? Det är ju bara en mellanhand som tar ifrån dig pengar och allt sker av gammal vana eftersom vi är vana vid att det ska vara så. Det kommer inte att hålla i längden och är en fantastisk möjlighet för alla entreprenörer och småföretagare, resonerar Stefan.

Det han beskriver är början till det nätverkssamhälle vi precis har klivit in i och som enligt alla experter kommer att utvecklas kraftigt den närmaste tiden. Vi nätverkar genom sociala medier men också genom att dela eller byta saker.

Bostadsuthyraren Airbnb är bara ett av alla exempel där vanliga människor delar varor eller tjänster med varandra utan att blanda in stora och kända företag.

– Man talar om delningsekonomi som den nya trenden men egentligen har vi alltid delat och bytt med varandra. Den stora skillnaden är att vi nu gör det med människor som vi inte känner. Den tekniska utvecklingen har gjort att jag kan hyra en lägenhet av en man i Indien utan att känna honom eftersom jag kan se att andra har gett honom bra omdöme på sajten. Jag behöver inte längre ett välkänt namn som Radisson för att känna mig trygg på min semester.

Det låter ju fint, betyder det att vi är på väg in i en ekonomi där vi litar på varandra?

– På sikt kommer vi att bli så duktiga på att bygga våra egna filter att vi inte längre behöver några monopol som ska känna pengar mellan oss. Då kan vi börja prata om en verklig delningsekonomi. Möjligheten är fantastisk!

Stefan Hyttfors är själv egenföretagare utan anställda och trivs bra med det. Han har haft två anställningar i sitt liv men trivs inte med att ”jobba för någon annans dröm” eller med att inte kunna bestämma över sin egen tid.

För att hantera det nya och dra nytta av det på bästa sätt menar Stefan att vi måste se på framgång ur nya perspektiv. Och ställa nya frågor.

– Fokusera på ditt nätverk i stället för att se till de gamla stela paramet­rarna som omsättning och antal anställda. Det är totalt ointressant i dag. Det viktiga är frågan: Hur skapar man värde som någon annan är redo att betala för?

Precis som Stefan kan vi bli lite av trendspanare. För det går att förutspå trender menar han.

– Absolut, det gör man genom att titta på vilka problem vi har i dag som vi måste lösa. Det kan till exempel vara hälsoproblem. WHO säger att år 2030 kommer det största folkhälsoproblemet i världen att vara depression. Om du med din affärsmodell får andra att må bättre blir du garanterat framgångsrik. Där har du ett konkret problem som måste lösas.

Var befinner vi oss om 50 år?
– Jag vågar sätta alla mina pengar på att de företag som vi inspireras av om 50 år inte är bildade än. Tänk att vi har allt detta framför oss! Det är en oerhört inspirerande möjlighet för alla småföretagare.