Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Sök hjälp i tid – och undvik konkurs

27 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
konkurs

Foto: Hur hanterar du en konkurs? Foto: Getty Images

Har du hamnat i ett läge där du ligger efter med betalningar lite för ofta? Då kanske det är dags att vakna till och be om hjälp. En rekonstruktion kan vara ett sätt att undvika konkurs.

Ibland räcker det med att tappa en allt för viktig kund eller att få problem på hemmafronten för att ekonomin i företaget ska börja svaja. Påminnelsefakturorna kommer oftare, liksom inkassobreven.

[caption id="attachment_27627" align="alignright" width="225"] Mikael Kubu[/caption]

Oavsett om du driver enskild näringsverksamhet eller aktiebolag kan du riskera att personligen få ta på dig stora skulder om du till exempel börjar släpa med skatteinbetalningarna. Inte heller aktiebolagsformen skyddar i alla lägen.

Därför är det viktigt att verkligen vakna till – och inte minst att våga se problemen i tid. Ibland kan det vara lättare att blunda …

– Så är det. Det är sällan företagare ser problemen i tid själv, utan ofta är det nätverket av rådgivare, som bokföringskonsulten, revisorn eller en advokat, som reagerar först. Det innebär många gånger att hjälpen söks väldigt sent. Men ju tidigare man söker, desto fler handlingsalternativ finns på menyn. Väntar man för länge är det kanske bara konkurs som återstår, säger Mikael Kubu, vd på Ackordscentralen, ett av flera företag som är specialiserade på att hantera rekonstruktioner och konkurser.

Se problemet i tid


Så vad betyder egentligen att se problemen ”i tid”?

– När man börjar släpa med betalningar av leverantörsskulder och när man ser att det inte är en tillfällig svacka, utan att det går åt fel håll. Man ska akta sig för att dra på sig förfallna skatteskulder som kan bli personliga skulder, säger Mikael.

Han tycker att man om möjligt ska anlita en firma som hanterar både rekonstruktioner och konkurser, så att man får en objektiv utvärdering av situationen och inte drar igång en rekonstruktion för ett företag som egentligen var dömd att misslyckas från början.

– I många fall är konkursen den rätta vägen att gå. Konkurs tycker många låter hemskt, men det handlar också om att sätta bolag i konkurs i tid för att slippa personligt ansvar. Då är det viktigt att som företagare i tid få reda på vilka möjligheter som finns och konsekvenserna av dem.

Rekonstruktion istället för konkurs


Men finns förutsättningarna för att få ordning på finanserna och verksamheten är det självklart vägen att gå. Här kommer rekonstruktionen in i bilden. Syftet är att få koll på skulderna och att komma överens om nedskrivningar, för att på så vis lättare kunna ta sig ur svackan.

Det finns två typer av rekonstruktioner: formella och informella. Den formella rekonstruktionen går via tingsrätten. Då räcker det med att en kvalificerad majoritet av fordringsägarna röstar för en generell nedskrivning.

Vid en informell rekonstruktion undviker man tingsrätten, men då krävs i stället att man når en uppgörelse med varje enskild fordringsägare.

– För många småföretagare är den formella rekonstruktionen vägen att gå, då får man lättnader och skuldnedskrivning i slutändan. Man ska då rekonstruera både balans- och resultaträkningen för företaget, säger Mikael.

Hur stora nedskrivningar det kan bli tal om skiljer sig från fall till fall. Lagen säger att ett ackord ska vara minst 25 procent, men det kan alltså bli betydligt högre också.

– Det styrts av vilka tillgångar man har. Vid en formell rekonstruktion ska nedskrivningen vara väsentligt mycket bättre än alternativet – konkurs. Och en majoritet av fordringsägare brukar oftast acceptera det.

Det låter kanske jätteskönt. Tänk att kunna få sina skulder nerskrivna!

Men det är ingen enkel match ändå. Under tiden som själva rekonstruktionen pågår blir tuff. För även om du kan få ner skulderna, så är det svårt att öka intäkterna under tiden, så du vill komma ur en rekonstruktion så snabbt som möjligt. Alltså gäller det att ha förberett så mycket man kan när processen drar igång.

Inte bara aktiebolag


Det som många kanske inte vet är att rekonstruktion faktiskt inte bara gäller aktiebolag, utan även kan tillämpas på enskilda firmor. Det är däremot ovanligt.

– Regelverket för en rekonstruktion som du ska tröska igenom är lika stort för stora som små företag. Det innebär att det är för problematiskt om det är ett litet företag. Du ska i regel upp 3–6 anställda och 7–8 miljoner i omsättning för att det ska vara värt det – och då brukar man i regel driva företaget i aktiebolagsform, säger Mikael.

Här sticker lantbruk ut ur mängden. Där är det inte ovanligt att man har omfattande verksamhet även i enskilda firmor, vilket ofta hänger ihop med förvärvsregler för fastigheter.

Läs mer!


Om personligt ansvar vid konkurs på driva-eget.seSå här går rekonstruktionen till:
  • Tingsrätten utser en rekonstruktör, oftast en person som företagaren föreslagit. Det ska vara en jurist eller ekonom med erfarenhet av rekonstruktioner.
  • Från tidpunkten för beslutet fryses alla skulder och inga gamla skulder får betalas under rekonstruktionstiden.
  • Bolaget får inte dra på sig nya skulder och blir från och med nu kontantbetalare.
  • Alla bolagets konton fryses. Inkommande betalningar styrs om till ett klientmedelskonto hos rekonstruktören.
  • Rekonstruktionsperioden är tre månader. Den kan förlängas med tre månader i taget upp till ett år.
  • Tingsrätten kallar till ett borgenärsmöte tre veckor efter beslutet, där fordringsägarna röstar om de anser att rekonstruktionen ska få fortgå.
  • Inom en vecka ska rekonstruktören presentera en rekonstruktionsplan för fordringsägarna.
  • Oftast kommer företagaren på möjligheten till företagsrekonstruktion så sent att skulderna har blivit stora. Enda sättet att komma vidare då är att erbjuda fordringsägarna ett ackord, alltså en nedskrivning av skulderna.
  • Sedan år 2005 så omfattar lönegarantireglerna även företag under rekonstruktion. Då betalar Länsstyrelsen alla upplupna löner som inte är äldre än tre månader, samt lönen en månad efter rekonstruktionen. Del av lönegarantin skall betalas tillbaka. Däremot slipper man helt att betala sociala avgifter på lönegarantin. Det är ofta nyckeln till framgång eftersom företaget slipper den utgiften samtidigt som kassan fylls på med inbetalningar från kunder.
AV YASEMIN OCH INGRID KINDAHL


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.