Mora Bryggeri familjeföretag

Mora Bryggeri är ett växande familjeföretag.

”Vi lämnar familjerollerna hemma”

Det är högsäsong i familjeföretaget Mora Bryggeri. Ett par hundra tusen liter must ska hinna levereras till jul. Då gäller det att inte ha gnissel i familje-maskineriet, när alla jobbar tätt ihop. Lösningen? Tydliga ansvarsområden.

Produktionen går för högtryck på Mora Bryggeri. Julen står för dörren och det innebär bråda tider med att få fram tillräckligt mycket av storsäljaren – must. Men de är samtidigt bara sex personer som ska lösa uppgiften: de fyra i familjen Andersson och två anställda.

Eva är vd och står för planeringen vecka för vecka, vad som ska tappas och köpas in. Hon blandar all läsk samt fakturerar. Jörgen, Evas man, brygger, bygger och servar maskinerna. Det är också han som har gjort alla ölrecept.

Sonen Markus är uppfinnare och bygger alla robotar för produktionen. De skapas unikt för Mora Bryggeris produktionslinje, vilken byggs om minst en gång per vecka beroende på vad som ska produceras.

Alla med i familjeföretaget

Den som sist klivit in i företaget är Ellinor. Nu blir även hon delägare.

– Men vi måste vara professionella. Vår son, Markus, som arbetat mycket längre i företaget, äger en större andel än vår dotter kommer att göra, säger Eva.

Allt började med en idé i mitten av 1990-talet i byn Vattnäs vid Orsasjön, strax utanför Mora. Familjen Andersson startade i ett uthus på gården. Sakta har de byggt upp företaget. De har experimentverkstaden kvar i byn men nu finns också en riktig produktionsanläggning några kilometer närmare Mora. Den blev klar 2010.

Placeringen av den är noga vald, här finns tillgång till fint och oklorerat vatten, nyckeln till gott öl. De producerar cirka 20 procent öl och resten läsk. Men andelen öl ökar. I somras lanserade de en ny produkt, cider, som säljs genom Systembolaget.

LÄS OCKSÅ: Så har familjeföretaget överlevt i 142 år

Som i alla mindre företag får alla hoppa in i produktionen när det kör ihop sig eller leverera varor. Markus brygger också öl och är ansvarig för tappningen tillsammans med Jonas Bälter, en av de två anställda. Den andre är Tomas Dölfors, också han en nyckelperson som säljare.

– Jag tror och hoppas att våra två anställda känner sig delaktiga och jag vet att här är ingen rädd för att säga vad de tycker. Alla är lika engagerade och vi har väldigt roligt när vi jobbar, säger Eva.

Blir familjen oense någon gång? Svaret kommer direkt:

– Absolut. Men vi försöker ta i tu med det direkt. Det måste upp på bordet så ingen går och drar på något, säger Eva och Ellinor fyller i:

– Man får aldrig acceptera något familjegroll, det måste lämnas hemma. I en familj blir allt lätt så personligt när man känner varandra väl, säger hon.

Samtidigt är just det här med att vara en familj något som gör arbetet extra roligt.

– Fast egentligen är det också sekundärt, där är att ha något eget som är det stora, företaget är en extra familjemedlem som man vill ta hand om och påverka, säger Ellinor.

Båda syskonen har varit iväg och gjort en del annat. Markus pluggade tre år på annan ort och har rest många gånger till Japan, som fångade hans intresse redan som liten. Ellinor bodde och arbetade i många år i Falun. Men när det för cirka tre år sedan började talas om att bryggeriet skulle starta med visningar fanns det en roll som Ellinor kände att hon ville ta.

– Jag gillar verkligen att hålla i provningar och även visningar av bryggeriet. Tidigare jobbade jag på ett galleri och det var kundkvällarna jag tyckte var allra roligast.

År 2000 såldes den första Mora-musten med ett recept från 1930-talet. 2002 köptes varumärket Mora Bryggeri, med anor från 1872. Storsäljaren är just Mora Must, i fjol producerade de 200 000 liter inför jul. Bryggeriet levererar idag till stora delar av Sverige.

– Det är roligt att vara med och sätta Mora på kartan. Och så klart känns det bra att skapa något lokalt som också ger arbetstillfällen, säger Eva.

Någon svaghet?

– Vi är dåliga på att fira, men det ska vi bli bättre på. Vi måste gå ur vardagen, säger Eva.

Tips till familjeföretaget

  • Red ut allt “groll” direkt.
  • Lämna familjerollerna hemma.
  • Ha tydliga ansvarsområden.
  • Var professionella när det gäller delägarskap.
  • Glöm inte att fira framgångar.

Text och foto: Jane af Sandberg


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS