ANNONS

Expertens bästa tips – så får du betalt i tid
I samarbete med Intrum

Expertens bästa tips – så får du betalt i tid

Så tar du kontroll från faktura till betalning. Här är kredithanteringsexperten Anna Hermanssons bästa tips på hur du försäkrar dig mot sena och uteblivna betalningar.

Kolla upp dina kunder i förväg

När du tar en kreditupplysning får du ekonomisk information som hjälper dig att bedöma bolagets kreditvärdighet.

– Du får helt enkelt en bättre bild av vem du har att göra med. Genom kreditupplysning kan du ta hänsyn till risken innan du ingår i avtal och minska risken för kreditförluster, säger Anna Hermansson, Team Manager New Business på Intrum.

Det kan också vara bra att hålla koll på dina befintliga kunder – där sker nämligen nästan 80 procent av företagens kreditförluster.

– Det kan vara känsligt att göra en kreditupplysning på en befintlig kund. En enkel lösning är automatisk bevakning. Då håller du dig ständigt uppdaterad och kan snabbt agera om det sker stora förändringar, säger Anna Hermansson.

Här är allt du behöver veta för en säker affär. Ladda ner Annas checklista för användning av kreditinformation och formulering av avtal.

Formulera fakturan rätt

En faktura ska avspegla parternas överenskommelse och vara väldigt tydlig. Det här ska du specificera på fakturan:

Vilken produkt/tjänst har köpts?

Vilka betalningsvillkor gäller?

Vilka avgifter tillkommer om kunden inte betalar i tid?

– Att ha tydliga rutiner för fakturering och uppföljning av betalningar är lika viktigt som hur du formulerar fakturan. Faktureringen ska fungera om oavsett om någon blir sjuk, slutar eller tar semester. Ta ställning till om ni ska sköta det internt, eller ta hjälp av en extern part, säger Anna Hermansson.

Vill du fakturera som ett proffs?

Läs mer om ett smidigare, enklare och smartare sätt för dig att ta betalt här >>

Fånga upp kunden i tid med hjälp av inkasso

Genom att samarbeta med ett finans- eller inkassoföretag sparar du tid och ökar dessutom chansen att få betalt. Inkassobolag kan skicka ett krav, men också hjälpa dig att få betalt innan dess.

– Välj ett inkassoföretag som låter dig som kund använda deras varumärke redan på din egen påminnelse, tillsammans med en upplysning om att inkassoföretaget tar över om inte påminnelsen betalas. En betalningsuppmaning från ett inkassobolag väger klart tyngre än ännu en påminnelse från dig, och det ökar chansen för att din kund prioriterar just din faktura i betalningshögen.

Använd en inkassotjänst – det ökar kundens betalningsvilja och sparar dig tid och frustration. Läs mer om hur inkasso fungerar här >>

Skriv ner din krav- och kreditpolicy

Ta kontroll från faktura till betalning med hjälp av en krav- och kreditpolicy. Att ha en nedskriven policy underlättar interna processer och ger en trygghet internt då den bidrar till struktur och rutin.

– Policyn ska beskriva företagets interna processer för krav och fakturering. Den ska vara tillgänglig för alla i företaget och det är viktigt att den finns nedskriven. Det skapar en kontinuitet och gör det enklare för alla att förstå och följa. Dessutom blir det enklare vid upplärning av nyanställda, säger Anna Hermansson.

 

 


Nyhetsbrev

ANNONS