<![CDATA[]]>

Småföretagare: KappAhl har kopierat oss

Ebba Arnborg

Publicerades: 5 september, 2016

För ett år sedan vann Ossoami Driva Egets pris som årets David mot Goliat för sina unika, slitstarka barnjeans. Nu verkar Goliat ha slagit tillbaka. KappAhl har kopierat deras jeans rakt av, menar skaparen Linda Sjölund.
– De har inte bara kopierat design och modeller utan till och med texter och tagline, säger hon.

Linda Sjölunds barn slet sönder jeans efter jeans. Frustration och nyfikenhet blev till slut företaget Ossoami som i höstas utsågs till vinnare i Driva Egets tävling David mot Goliat – där vi vill lyfta småföretagare som tar kampen mot de stora.

Alla barnjeans från Ossoami är tillverkade med Cordura denim, som är lika mjukt som vanligt jeanstyg men mer än 15 gånger mer slitstarkt.

Trots att Ossoami är så små och slåss mot jättar som de stora klädkedjorna blev de bäst i ett test för slitstyrka på barnjeans som gjordes av Testfakta. Dessutom har de världsrekord i slitstarkhet för barnbyxor.

Deras produkt var unik. Tills nu. Nu har jätten Kapp Ahl tagit fram jeans med extra förstärkta knän. Och vad Ossoami kallat Tougher jeans for kids blev hos KappAhl Tough knee jeans. (På bilden syns Ossoamis jeans till höger och Kappahls till vänster.)
– De har kopierat oss rakt av. Inte bara med modeller som ser i princip likadana ut, utan man ser när man läser deras texter att de har inspirerats av våra. Det är hedrande att ett storföretag som KappAhl tycker att vi som pluttföretag är så duktiga att de vill sno hela vår grej, säger Linda.

”Jag tror att de vill
ta död på en liten
irriterande konkurrent”

Det går inte att ta patent på Ossoamis produkter, och att konkurrenter tagit efter dem kom inte som en överraskning.
– Vi har vetat att klockan tickar. Men att det var någon som skulle kopiera det så rätt av hade vi kanske inte räknat med, säger Linda.

Hon menar att det i grunden är positivt att det skapas fler möjligheter för barnfamiljer att köpa hållbara kläder.
– Men att som KappAhl verkligen göra en total rip-off, till och med låta sig inspireras väldigt mycket av vår logga, tagline och texter – då kan jag känna att så stora företag kan väl ändå ha kapacitet att göra sin egen grej. Samtidigt kan jag ifrågasätta syftet bakom. Det blir motsägelsefullt när det jämte i butiken hänger jeans som är färdigslitna och har hål på. Jag tror att de vill ta död på en liten irriterande konkurrent, om jag ska vara helt ärlig, säger Linda.

”Vi har ju inte en chans
när de dundrar på”

Linda har jobbat hårt i tre år utan att kunna ta lön. Allt överskott återinvesteras i marknadsföring för att nå ut.
– Jag tror KappAhls timing är väl vald. Att låta oss först bearbeta marknaden, det kan jag känna är lite fräckt av ett storföretag, säger hon.

KappAhl gick bland annat ut med de nya produkterna i ett utskick inför skolstarten som Linda gissar når en halv till en miljon hushåll. Den typen av muskler kan inte Ossoami mäta sig med.
– Vi kostade på och skickade ut till femtusen. Vi har ju inte en chans när de dundrar på, säger hon.

En sak KappAhl inte har kopierat är priset. De tar 299 kronor för sin produkt, medan Ossoami behöver ta från 399 kronor.
– Visst kan de tillverka till en lägre kostnad än oss eftersom de har större volymer. Men 299 är vad de tar för många andra byxor, och de här kostar mer att tillverka. Så jag tror inte att det är någon jättemarginal de har på dem. Jag antar att de medvetet lägger sig under oss, säger Linda.

Men Linda låter sig inte nedslås.
– Absolut inte. Jag tror fortfarande det finns ett behov av ett varumärke som oss, som är helt igenom hållbart. Vi har precis lanserat våra första vuxenjeans, och har fler saker på gång som de inte har – än så länge i alla fall, säger hon.

Samtidigt finns en oro för framtiden.
– Alla kedjor tittar ju på varandra, så har en börjat…  jag kan bara gissa vad som kommer till våren, säger Linda.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Bloggerskan Kim Jarestad skriver:
– Jag skäms! Länge har jag använt de grymma jeansen från Ossoami. Men när ett stort företag som KappAhl kopierar ett annat varumärke så ohejdat rakt av, ja då mår jag illa.

Under jeansen i webbshopen på KappAhls hemsida har flera kunder kommenterat och påpekat likheterna med Ossoamis jeans. Till exempel har någon skrivit ”Rena kopian av Ossoami. Jag kommer inte att köpa några byxor hos er. Fy, så dåligt!”.

Charlotte Högberg, kommunikationschef på KappAhl, håller inte med om kritiken:
– Vi på KappAhl arbetar löpande med att utveckla och förbättra vårt sortiment. Viktiga inspirationskällor är våra kunders önskemål, trender i omvärlden och ny teknik som ger nya möjligheter. Från i höst finns i vårt sortiment barnjeans med förstärkta knän. Knäna är förstärkta med ett mer slitstarkt material än vanlig denim och ger jeans som håller längre för barn som leker och rör sig. En produkt som ligger högt på våra kunders önskelista, säger hon.

Att de skulle vara en kopia av Ossoamis håller hon inte med om:
– Jeansens utseende går i linje med vårt övriga denimsortiment, säger Charlotte.

 

På den här bilden syns Ossoamis jeans till höger och Kappahls till vänster:

ossoamikappahl