Paula Kaszynska gjorde helrätt som tog in en illustratör på Sheet Happens.

”Så fick vi en tydligare branding”

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 19 november, 2018

Rätt uttryck kan spela jättestor roll för att nå rätt kunder. Sheet Happens tog hjälp utifrån med analysen för att få verksamheten att rulla. Rätt illustrationer blev lösningen.

Polska Paula Kaszynska arbetade heltid på en förskola i Stockholms innerstad då hon fick upp ögonen för koreansk hudvård.
– Jag följer en portal i Polen som heter Element Żeński (kvinnliga element), där man bland annat kan läsa om kvinnor och deras hudvårdsrutiner. Vid ett tillfälle så kom dessa ansiktsmasker upp, så kallade ”sheetmasker”.

Paula beställde masker från Korea och började testa sig fram. Men det fanns en nackdel – det kunde dröja flera veckor innan de kom fram.
– Så en kväll bestämde vi oss, jag och min sambo, för att vi själva skulle öppna en webshop med sheetmasker, det fanns ingen sådan i Sverige.

Sagt och gjort, arbetet med företaget Sheet Happens påbörjades. Paulas sambo Albert är programmerare och han filade på den tekniska lösningen för att kunna sälja online. De kontaktade företag i Asien, samt skaffade sig en kontaktperson i Korea, eftersom en del företag inte kan engelska där.
De tog hjälp för att starta bolaget och i november 2016 lanserade de butiken. Allt var klart: den tekniska lösningen, produkterna (de höll lager i sin lägenhet), kuvert och logotyp samt annat som behövdes.

Gjorde en brandingmall

Men det gick trögt – det var inte många som kände till sheetmasker och själva företagandet var nytt för Paula.
– Ingen av oss har erfarenhet av affärer och business, jag är främst utbildad inom media och journalistik. Så allt var nytt för oss.
Faktorer som målgrupp och stil behövde analyseras – och som på beställning träffade Paula på Joanna Pietrzyk, också hon med polskt ursprung.
– Joanna, som är illustratör, hade hittat vårt företag, och var intresserad av våra masker, berättar Paula. Vi fann varandra och Joanna erbjöd sig att hjälpa oss.

Joanna uppmärksammade Paula på frågor som: vilken är målgruppen, vilken stil och vilka budskap var aktuella? De började tillsammans arbeta fram en mall för branding av företaget, där man bland annat via Google Analytics och Instagram Analytics kunde avläsa att företagets målgrupp var bred, och att de därför behövde kunna tilltala både 18-åriga kvinnor och 50-åriga.
– Vi kom gemensamt fram till vad jag ville ha, och jag började förstå hur jag skulle paketera min verksamhet, berättar Paula.
Joanna hjälpte till att designa den box som idag används för att skicka ut maskerna i. Till det skapades även kort och erbjudanden med illustrativa element. Allt var klart i april 2017 och lanserades under Stockholm Beauty Week.

Vackert inslagna masker

Fokus under arbetet har varit upplevelsen av de masker som säljs, där man får en vacker box, med maskerna fint inslagna, tackkort och annat promotionmaterial för att kunderna ska känna nyfikenhet inför sin beställning och förstås: vilja köpa mer.
– Boxarna har verkligen fått uppmärksamhet och uppskattas av våra kunder. Många vill köpa boxen och själva fylla den med det utbud som vi erbjuder, utöver den abonnemangstjänst på masker som vi har.

Vid sidan av boxen gör Joanna illustrationer och gif:er för webben och illustrativ content för Instagram.
– Så fort vi vill erbjuda något extra, till exempel vid högtider, vänder jag mig till Joanna.
Sheet Happens arbetar mycket med igenkänning, där illustrationerna fyller en viktig funktion. Paula menar att det har varit en viktig pusselbit för företagets utveckling att hon träffade rätt person vid rätt tidpunkt.
– Vi har ökat vår försäljning i och med skarpare marknadsföring och vi har haft tillgång till kvalitetscontent som vi lätt kunnat dela i sociala medier. Engagemanget för varumärket har ökat markant tack vare med Joannas hjälp, säger Paula nöjt.
Och – nu kan hon ägna sig åt Sheet Happens på heltid!

AV EMILIA ARVIDSSON