<![CDATA[Abba följer trenden och blir virtuella. ]]>

Gör som ABBA – möt kunderna virtuellt

Ebba Arnborg

Publicerades: 19 april, 2017

Ifjol var året då virtual reality-headset var årets julklapp och Pokemon Go med sin förstärkta verklighet (augmented reality) gjorde braksuccé. Och i kölvattnet av den nya tekniken kan vi ­välkomna en hel virtuell upplevelseekonomi.

Digitala upplevelser kommer snabbt få samma status som ”riktiga” erfarenheter, kanske till och med bli mer eftertraktade och uppskattade, skriver Trendwatching, som listar detta som en av de hetaste trenderna 2017.

Resebranschen kommer inte vara något undantag. Virtual Reality kan bli både en vanlig serviceprodukt och en ny tjänst för researrangörerna, spår Ving i sin trendrapport för 2017. Kanske kommer resebranschens aktörer till och med att kunna ta betalt av kunderna för möjligheten att testa ett nytt hotell innan de faktiskt bokar resan, menar de.

– Virtual reality och augmented reality var tidigare något som endast användes i spelvärlden. Nu är det enklare än någonsin att implementera det även på andra områden. För företag är det ett helt nytt sätt att nå sina kunder och skapa lojalitet, skriver de.

För att haka på behöver du fråga dig själv: hur kan du skapa virtuella upplevelser som konsumenterna kommer värdera – och vilja dela – mer än erfarenheter i den verkliga världen, menar Trendwatching.

Den svenska VR-startupen Mimerse har för Apotek Hjärtat tagit fram appen Happy Place, som är ska skapa distraktion från tillfällig smärta. Och i samarbete med Samsung har de lanserat appen Itsy, där du kan få kbt-terapi mot spindelfobi.

– Med hjälp av VR kan människor få hjälp att hantera problem och rädslor på ett mer lättillgängligt sätt än någonsin tidigare, säger Elin Wallberg på Samsung.

Svenska byrån wec360° tar bland annat fram virtuella rundvandringar av bostäder.

– Vi tror att människor inom loppet av något år kommer att kräva att ha fått uppleva bostaden i VR innan de tar ett beslut om vad de ska satsa sina livsbesparingar i. Och var de ska spendera sin framtid, säger utvecklingschef Per Hjaldahl.

ABBA har också sett den potentiella storheten. 2018 ska de återförenas på scenen – i virtual reality-form.

– Blir ABBA:s virtuella turné lika uppskattad som deras fysiska konserter kommer det bero på att de lyckas ge deltagarna en känsla av förundran och spänning, och skapa bestående minnen – bara i ett annat medium, skriver Trendwatching.