ANNONS

Här är framtidsbranscherna som du INTE ska starta eget inom
I samarbete med Telenor

Här är framtidsbranscherna som du INTE ska starta eget inom

Det finns många högteknologiska branscher som går en ljus framtid till mötes. Men om du ska starta eget i dag så behöver du inte välja en av dem. Häng på en av dessa samhällstrender i stället – och använd framtidsbranschernas teknologi.

 Branscher som Virtual Reality, Big Data, artificiell intelligens och Influencer marketing spås en ljus framtid och kommer att göra många människor rika. Men konkurrensen är hård och dessa tekniska områden kräver ofta stor kunskap. Så gör det lite annorlunda i stället. Spana in dessa fem samhällstrender och fundera hur du kan använda framtidsbranscherna för att göra ditt företag framgångsrikt.

 Trend 1 – Pensionär, men knappast gammal

Genomsnittslivslängden blir allt högre i Sverige. Ännu snabbare ökar antalet friska år efter pensionen – och viljan att spendera dem väl. Dagens seniorer vill leva livet. Det är goda nyheter för alla, men kanske framför allt för Sveriges företagare. Inte minst som 60-plussarna sitter på majoriteten av allt kapital som finns i Sverige – och vill spendera det på resor, golf och allmän livsnjutning.

En stor del av all marknadsföring riktar sig mot yngre generationer, men det kanske är dags att tänka om? Det finns gott om kapital och betalningsvilja hos dem som nu lever livet på heltid. Hur kan du använda influencers eller Big Data för att nå denna målgrupp?

Trend 2 – Sälj inte produkter, sälj abonnemang

Spotify, Netflix, Dropbox och många fler – att sälja sina produkter och tjänster som månadsprenumerationer blir allt mer populärt. För dig som inte driver ett multinationellt IT-företag är det kanske dags att fundera över hur du kan vinkla om trenden till din bransch. Och hur kan du hitta rätt influencers eller profiler för att sprida din prenumerationstjänst?

 Trend 3 – Gratis är gott!

Facebook är gratis, Instagram är gratis och Gmail är gratis – gratistrenden har varit stor länge. Nu håller den på att slå igenom i marknadsföringen också. Kostrådgivare delar med sig av sina bästa recept, möbelaffärer gör gratis inredningsguider; allt för att få kundernas uppmärksamhet. Tanken är att om du kan ge dina kunder något extra så kommer du på lång sikt att vinna deras lojalitet. Här kan kanske VR vara ett sätt att ge kunderna en upplevelse som de sent kommer att glömma.

Trend 4 – Internetgenerationen

Med sociala medier håller konsumenterna på att ta tillbaka makten över sin konsumtion. Det är en trend du måste vara medveten om. I var fjärde diskussion på nätet nämns ett varumärke eller en produkt, och vi konsumenter litar på varandra. 70 procent av konsumenterna litar helt eller delvis på vad andra skriver online – vi litar faktiskt mer på främmande konsumenter än vi gör på dagstidningarna. Det blir därför viktigare att ha nöjda kunder, och konsekvenserna av missnöjda kunder blir allt större. Med hjälp av artificiell intelligens och Big Data kan du få koll på vad kunderna tycker om ditt företag, och därmed få en fördel över dina konkurrenter.

Trend 5 – Dela på allt

Nu kan du hyra ut din lägenhet via Airbnb, bli taxichaufför genom Uber eller bli personlig tränare genom svenska företaget Vint. Crowdfunding-tjänster låter alla bli riskkapitalister och svenska Toborrow låter till och med privatpersoner agera bank åt företag som behöver lån. För hotellen, bankerna och många andra storföretag utgör delningsekonomin ett allvarligt hot, men för dig som egenföretagare finns det mycket att vinna. Dels kan du använda alla tjänsterna ovan, dels kan du starta din egen tjänst. Nu kan du bli mellanhanden som tar bort alla andra mellanhänder. Fundera över vilken som kommer att vara nästa stora tjänst – hur kan du hitta ett sätt att föra konsumenterna och producenterna närmare varandra?

Trend 6 – Säg upp ditt kontor!

90 procent av alla Sveriges anställda vill jobba mer flexibelt än de gör idag. Som chef bör du lyssna. Det kommer att ge dig glada medarbetare, spara dig pengar och göra det lättare att rekrytera. Klicka här för att läsa mer om varför du kanske ska säga upp företagets kontor!


Nyhetsbrev