Vilken kvinna är bästa företagaren?

Vilken av dessa driftiga kvinnor är Sveriges två bästa kvinnliga företagare – de mest framgångsrika och de främsta förebilden för andra?

Jag och nio andra jurymedlemmar hade tio kandidater att välja mellan när vi i går skulle utse två vinnare i Beautiful Business Award.

Alla var bäst var och en på sitt sätt, i olika branscher och i olika grenar – på att öka omsättningen, på att tänka nytt, på att marknadsföra sig smart, på att vara kreativ, på att aldrig ge upp, på att missionera för sin vision. . .

För att komma till final bland tusentals sökande måste de naturligtvis och ha gott självförtroende – en av dem har till och med ambitionen att bli bäst i världen i sin bransch.

Alla fick presentera sig muntligt för oss i juryn och vi hade mängder av fakta att gå efter. Hur skulle vi välja rätt bland alla dessa driftiga kvinnor?

  • Skulle det bli Victoria Skoglund, som tagit över sin pappas handelsträdgård och utvecklat Zetas trädgård till ett framgångsrikt varumärke?
  • Skulle det bli Remziye Inac, som kom som flykting till Sverige och gick från arbetslöshet till att driva Järva Tolk & Översättning med 70 000 tolkuppdrag per år och 40 miljoner i omsättning?
  • Skulle det bli Anna Sandgren från byn Umfors, som köpte en nedlagd butik i Småland, fraktade den till norska gränsen i Lappland och nu säljer för 30 miljoner om året till norrmännen?
  • Skulle det bli Renée Voltaire, som slåss för att vi ska äta bättre med ett specialsortiment i butikerna som marknadsfärs med hennes böcker och hennes eget namn?
  • Skulle det bli Lesley Pennington, som med Ikeas varumärke i ryggen säljer soffklädslar i 180 tyger för 30 miljoner per år i 35 länder?
  • Skulle det bli Anna-Carin Sandberg, som startat den unik friskolan Sandbergska skolan där mobilen och inspiration från Kina är en del i undervisningen?
  • Skulle det bli Karin Skoog, som framgångsrikt slåss mot de stora och driver reklamfilmsbolaget Lucky Punk som om det vore en familj?
  • Skulle det bli Louise Eriksson, som i AdProfit målstyr internetannonsörer till de mest passande internetsajterna?

Efter häftiga diskussioner och fler omröstningar utsåg vi till slut dessa två:

  • Årets Företagerska: Emmy Blixt, som började köpa in svenska träskor av senaste design. I företaget Swedish Hasbeens drog hon förra året in över 40 miljoner på försäljning i 22 länder. Ryktet om hennes svenska miljövänliga och moderiktiga kvalitetsprodukter har spridit sig över världen utan marknadsföringskostnader.
  • Årets tjänsteutvecklare: Jeanette Holm, som sysselsätter 600 barnvakter till stressade stockholmsföräldrar i sitt företag Nannynu.

Mer om prisutdelningen på Rival i Stockholm här.


 Här är vi i juryn som hade det så svårt att välja.


Nyhetsbrev

ANNONS

ANNONS