Vi behöver inte diskutera detta, jag har rätt och ni har fel!

Fredrik Steinholtz

Publicerades: 3 oktober, 2015

Efter att under 1 ½ timme en fredagseftermiddag tagit emot drygt 10 st kalla samtal från säljare som önskar sälja eller boka möten med mig så tänkte jag att det var dags att ytterligare en gång ge tips på ett utmärkt komplement till kalla samtal en fredagseftermiddag.

Här kommer grejerna så notera och skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

Social Selling är en strategi, en process för att bygga relationer med potentiella kunder genom sociala medier. För att göra detta krävs det av säljare att de engagerar sig i utvalda och specifika one-to-one diskussioner. Det handlar inte om att endast prospektera och att använda företagets marknadsinnehåll i sin kommunikation.

Säljare behöver engagera sig i riktiga konversationer, inte säljpitchar av företagets produkter eller tjänster. Social Selling skall handla om att vara intresserad av andra och deras verksamhet och vardag, inte sälja. Hitta ett gemensamt intresse, svara på en fråga, eller ställ en fråga. Gilla, kommentera och sprid dina potentiella kunders innehåll. Målet här är inte att sälja utan det handlar om att socialisera med potentiella kunder.

Social Selling är alltså en strategi vilket innebär att du som säljare bör ha en innehållsstrategi och därefter skapa innehåll i förväg. Vet att andra konsulter inom området inte håller med men jag säger som den svenska professorn sa till den danska tv-reportern, vi behöver inte diskutera detta, jag har rätt och ni har fel. 🙂

Potentiella kunder köper av personer de känner och har förtroende för, så använd olika sociala kanaler för att bli en sådan person. Var relevant och intresserad och var inte rädd för att vara dig själv. Genom att agera på det viset så kan du påvisa kunskap och expertis och den vägen bygga förtroende och bli en person som dina potentiella kunder vänder sig till för att få information.

Allt eftersom relationen med dina kunder utvecklas fokusera på att generera värde och skapa insikter som hjälper dina potentiella kunder i deras vardag. När rätt tillfälle ges, erbjud dina produkter/tjänster och kunskap för att lösa deras utmaningar.

I det läget är sannolikheten att dina potentiella kunder lyssnar på dig större än om du kontaktat dem via ett kallt samtal en fredagseftermiddag.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Fredrik Steinholtz är personlig tränare och rådgivare inom Social Selling och B2B-försäljning. Fredrik föreläser och ger säljträning som skapar fler leads, kundmöten och affärer genom att kommunicera smartare.