Vem är egentligen den bäste företagaren?

Anders Andersson

Publicerades: 12 oktober, 2013

Jag var på Företagarnas galamiddag i Stockholms Stadshus i går kväll. Vinnarna i Företagarnas 21 regioner skulle tävla om titeln Årets Företagare 2013 – och utom tävlan fanns en outsider utanför som faktiskt hade en del att lära de 700 i denna entreprenörspublik.

Men vilken av de 21 finalisterna är då bäst?
En rymdforskare som sadlat om till getostproducent, en lösgodisfabrikör med bra lönsamhet, två brädsurffarfantaster som lanserar varumärken på löpande band, tre syskon som räddad en by i Norrland med sin framgångsrika träindustri, en urmakare på Gotland som gjort succé genom att sälja klockor på nätet. . .

Att välja en segrar bland alla dessa framgångsrika företagare är inte lätt. Jag vet – för jag sitter i juryn och var en av bara fyra i Stadshuset som visste slutresultatet innan näringsminister Annie Lööf läste upp segermotiveringen och Företagarnas VD Monica Lindstedt delade ut diplom.

Det blev Hamdija Jusufagic på IT-företaget System Verification i Malmö som tog hem titeln. Han har drivit upp ett företag med 200 anställda som med sina unika lösningar etablera sig i land efter land. Utmärkande för honom liksom för många andra av finalisterna är socialt patos och omtanke om personal och samhälle.

Han var naturligtvis överlycklig när jag efteråt frågade vad som är hans drivkraft:

– Jag har drivits av att min far ska vara stolt över mig. Min familj kom till Sverige 1970. Pappa har arbetat som fabriksarbetare och jag vill visa honom vad jag kan. Också jag själv är stolt över att jag lyckats med det som många trodde var omöjligt, och att jag gett meningsfulla jobb till många, säger han och rusar vidare till nya gratulanter.

Mer HÄR om priserna och de övriga vinnarna.

När alla vi företagare lyssnat på Petra Mede, Darin och sedan minglat med alla företagare mötte vi en företagarkollega utanför stadshusets port – korvgubben Kent Åkerwall, inhyrd av Företagarna, som stod där med två rullande korvvagnar och serverade korv.
Han visade mer PR-sinne än de flesta av alla de företagare som lämnade Stadshuset. Och det han sa ger en del att lära andra och skapar säkert nya affärer för honom:

– Jag kommer med mina tre korvvagnar till alla som vill ha bra hemlagad korv. Jag har aldrig behövt marknadsföra mig. Det räcker med att jag ligger överst på Google när någon söker på korvgubbe. Jag klarar mig så bra på affärerna att jag kan vara i Spanien en stor del av året, sa han och spred glatt sina fyndiga visitkort till företagare som kanske behöver anlita en korvgubbe som avslutning på kommande tillställningar.