Varför kallar inte Borg längre hybridbilar för miljöbilar?

Anders Andersson

Publicerades: 10 april, 2011

I fredags skulle jag åka och hämta ut min nya tjänstebil, av märket Toyota Prius – Sveriges populäraste miljöbil och bilen med marknadens lägsta koldioxidutsläpp. Innan jag åkte läste jag en nyhet i DI att regeringen inte längre ska beteckna den som miljöbil.

Från och med nästa år ska sådan hybridbilar inte längre få någon miljörabatt på förmånsvärdet . Lä's mer här.

– Den tekniken har nu nått sin mognad. Därför fortsätter inte subventionerna för dessa tekniker, skriver miljöminister Andreas Carlgren och finansminister Anders Borg i en debattartikel i en avsiktlig läcka av vårpropositionen.

För min egen del är det mest ett märkligt sammanträffande att det kommer samma dag som jag hämtade ut min nya bil, som mitt bolag leasar åt mig i tre år och som jag ska betala förmånsvärde för. Jag har råd att betala 40 procent mer i förmånsvärde som det nu blir.

Reduktionen av förmånsvärdet var heller inte huvudskälet till att jag valt den. Jag gillar bilen ändå och vill gärna köra miljövänligt och bensinsnålt.

Nu står jag här vid min nya röda fina bil och är mest förundrad över hur Borg och Carlgren tänker. De ska nu ge rabatt på förmånsvärdet för gasbilar och laddningsbara elbilar.

Men det finns ju nästan inga gasmackar, Dessa bilar går ju lika bra på bensin, och det är också mest det som bilägarna köper. Tekniken med att ladda bilar i eluttag är ju steg två efter utvecklingen av hybridbilar. Den viktigaste forskningen går ut på att försöka försök få hybridbilar att kunna köra så mycket som möjligt på el och så litet som möjligt på bensin.

Jag märker själv hur Toyota förbättrat detta sedan den förra Prius-bilen jag hade och att det finns mer att göra. Nu när jag börjat köra den ser jag att det finns ett särskilt bensinsnålt driftläge och ett annat där man bara kör på el. Det mesta på instrumentbrädan handlar om hur man ska minimera bensinåtgången. Men samma dag berättar herrar Borg och Carlgren för mig att jag inte har någon miljöbil och att tekniken är fulländad.

Det mest anmärkningsvärda är att de inte har bestämt sig. De ska om bara två år komma med nya besked om vad som är miljöbil och inte miljöbil.

I andra länder är principen enklare – ju lägre koloxidutsläpp desto bättre miljöbil. I Sverige vet varken vi bilköpare eller bilfabrikanterna vad som gäller långsiktigt.

Volvo satsar nu stenhårt på hybridbilar. Miljökämparna där har anledning att vara långt mer upprörda än jag över att miljösubventionerna på hybridbilar tas bort.